پیوند سلول‌های بنیادین، باعث درمان اچ‌آی‌وی یک بیمار در امریکا شد

در حالی که دنیا در انتظار خبر نابودی ویروس کرونا و محو کامل قرار دارد، خبرهای خوش دیگری هم از گوشه و کنار جهان باعث ایجاد دلگرمی و قوت قلب دیگر بیماران می‌شود.

در آخرین دست از این موارد یک زن آمریکایی مبتلا به اچ‌آی‌وی (ایدز) با دریافت سلول‌های بنیادین از یک اهدا کننده خاص، کاملاً بهبود یافت.

در این پیوند که برای اولین‌بار در جهان انجام شده است، سلول‌های بنیادین یک شخصی کاملاً سالم و خون بند ناف یک نوزارد غریبه، استفاده شد و بیمار پس از ۱۴ ماه بصورت کامل درمان شده و نتایج آزمایش‌ها هیچ‌گونه اثری از ویروس اچ‌آی‌وی را در بدن فرد مورد نظر نشان نمی‌دهند.

به گفته پزشکان، برای درمان این بیمار از روش درمانی جدیدی بهره گرفته شد، که اکنون می‌توان از
آن برای درمان شمار بیشتری از مردم استفاده کرد.

در این روش با استفاده از سلول‌های بنیادین شخصی که بصورت طبیعی در برابر ویروس اچ‌آی‌وی مقاومت داشت، برای افزایش سطح مقدار خون و از خون بند ناف یک نوزاد تازه متولد شده، برای ثابت نگهداشتن سطح سلول‌های خونی وی استفاده شد. خون بند ناف حدوداً یک ماه پس از پیوند، شروع به تولید سلول‌های جدیدی کرد که به لطف جهش به وجود آمده در این زمان در برابر عفونت ناشی از ویروس ایدز (اچ‌آی‌وی) مقاوم شده بودند.

شارون لوین، رئیس انجمن بین‌المللی ایدز می‌گوید: این بیمار که چهار سال پیش به HIV مبتلا شده بود، سومین بیمار و اولین بیمار زن است که درمان می‌شود. پیش از وی دو مرد، یکی سفید پوست و دیگری لاتین‌تبار بهبود یافته بودند.

گفتنی است که این پژوهش طرحی مشترک بین دانشگاه‌ جانزهاپکینز و دانشگاه کالیفورنیای لاس‌آنجلس ایالات متحده است که در آن محققان روی درمان ۲۵ بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی و همزمان با آن، درمان بیماری‌های دیگر نظیر سرطان، از طریق پیوند سلول‌های بنیادین و خون بند ناف نوزادان، تحقیق و کار می‌کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *