رانش‌زمین و سیلاب در برازیل بیش از ۱۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند

در پی بارش شدید باران در کشور برازیل که در ۹۰ سال اخیر بی‌سابقه توصیف شده است، حداقل ۱۱۷ نفر جان خود را از دست دادند.

سیلاب شدید و رانش‌زمین در شهر پتروپولیس که در ارتفاعات کوه‌های شمال ریو دو ژانیرو واقع شده، چهره شهر را کامل دگرگون کرده به طوری که کلودیو کاسترو فرماندار این شهر گفت: “وضعیت مثل شرایط جنگی است”.

باران سیل‌آسا اماکن واقع در دامنه کوه را تخریب و بسیاری از موترها و وسایل نقلیه بر روی آب شناور هستند و خسارات مالی فراوانی را به این شهر وارد ساخته است.

مقامات برازیلی از نجات یافتن ۲۴ نفر در شب گذشته و ادامه عملیات امداد و نجات برای یافتن و نجات حدود ۳۰ نفر از افراد گیر مانده در این منطقه، خبر داده است.

بخش اعظمی از شهر پتروپولیس که یکی از مناطق پرجاذبه توریستی کشور برازیل به شمار می‌رود، در حالی که حدود یک ماه بارندگی را تجربه می‌کرد، در کمتر از سه ساعت با سرازیر شدن سیل‌آسای باران و رانش زمین تبدیل به ویرانه‌ای شد.

فرماندار ریو این باران‌ها را شدیدترین بارندگی از سال ۱۹۳۲ به این سو خواند.

در همین حال حدود ۳۰۰ نفر از اهالی شهر در ساختمان مکاتب و پناهگاه‌ها اسکان داده شده‌اند.

حادثه‌ی اخیر در پتروپولیس، خاطره طوفان سال ۲۰۱۱ میلادی که در آن بیش از ۹۰۰ نفر جان خود را از دادند را دوباره برای اهالی این شهر و دنیا زنده کرد.

کارشناسان این گونه تحولات آب و هوایی ناگهانی را به تغییرات اقلیمی و گرمایش بیش از حد متعارف زمین که طی سال‌های اخیر به وجود آمده مرتبط می‌دانند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *