بالا گرفتن دوباره تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین

تنش‌ها میان روسیه و غرب بار دیگر بر سرِ بحران اوکراین بالا گرفته است.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در تازه ترین اظهاراتش می‌گوید، حالا مطمئین شده که روسیه در آینده نزدیک به اوکراین حمله می‌کند. او با هشدار گفته، مسکو قصد دارد حملات شان را بر کی‌یف پایتخت اوکراین آغاز کند، جوبایدن؛ رئیس جمهور امریکا گفت:

“با دلیل مطمئین شده‌ام که روسیه قصد دارد در همین هفته یا روزهای آینده به اوکراین حمله کند، روسیه می‌خواهد کی‌یف را هدف حمله قرار دهد. ” درحالیکه بایدن هنوز حل تنش‌ها را از طریق گفتگو ممکن می‌داند، اما آنطرف هشدار می‌دهد که در صورت آغاز جنگ، امریکا و متحدانش آماده است که بر مسکو تحریم‌های سنگینی وضع کنند، بایدن افزود: “آماده‌ایم اگر روسیه بر اوکراین حمله کند تحریم‌های سنگینی بر مسکو اعمال کنیم، نه تنها امریکا بل متحدانمان نیز مسکو را تحریم می‌کنند. افزون بر آن روسیه با خشم بقیه کشورهای جهان نیز مواجه خواهد شد.”

از سویی هم سرگی لائوروف، وزیر خارجه روسیه اما هشدارهای غرب مبنی بر حمله روسیه بر اوکراین را خنده‌آور و مزخرف خوانده و غرب و ناتو را به تشدید قوا متهم کرده است، وزیر خارجه روسیه گفته: “هشدارهای غرب در شرایطی است که حضور نظامی – فنی و افزایش زیرساخت های نظامی در خاک کشورهای عضو ناتو وجود دارد. “

گزارش‌ها از شرق اوکراین نیز حاکی است که جدایی طلبان اوکراین درحال ترک منطقه دونباس است، زیرا بگفته آنان اوکراین می‌خواهد حملات شان را در منطقه دنباس آغاز کند.

کی‌یف اما گفته است این جدایی طلبان طرفدار روسیه است و می‌خواهند با چنین اقداماتی تنش افزایی کنند. نماینده اوکراین درسازمان ملل متحد نیز گفت، کشورش در برابر حمله مسکو می ایستد، سرگی کلیسلیسا؛ نماینده اوکراین درسازمان ملل متحد افزود: “اوکراین طرفدار حل تنش‌ها با روسیه از مجاری دیپلماتیک است اما در صورت حمله روسیه، اوکراین از خود دفاع خواهد کرد.” این درحالیست که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نخستین روز نشست مونیخ از آغاز جنگ در اوکراین ابراز نگرانی کرده و آنرا فاجعه‌بار خوانده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *