تأکید واشنگتن بر لزوم استفاده از دیپلماسی با حکومت جدید افغانستان

توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان می‌گوید، ادامه دیپلماسی با حکومت جدید افغانستان به نفع همه است. او درعین حال با انتقاد از سیاست‌های کابل در شش ماه گذشته گفت، حاکمیت افغانستان درحال حاضر در اختیار یک گروه قومی است و نیاز است که افراد حرفه‌ای و متخصص در حکومت شامل شوند.

همزمان با این، دیوید میلیبند، رئیس کمیته بین‌المللی نجات گفته است، غرب با تحمیل سیاست قحطی بر افغانستان، آسیب‌های فاجعه‌باری به این کشور وارد کرده است.

پس لرزه‌های افغانستان، از خاکستر تا خاکستر؛ این موضوع میزگردی است که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد.

توماس وست؛ نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان:

“حکومت باید بازتاب جامعه افغانستان باشد، حتی یک زن در سطح رهبری این حکومت نیست. اکثریت مطلق پست‌ها در اختیار یک گروه قومی است. نیاز است که افراد حرفه‌ای و متخصص در حکومت باشند.

توماس وست در ادامه گفت، نیاز است تا برای عبور از دولت سرپرست به دایمی یک گفتگوی ملی میان افغان‌ها شکل گیرد که تاهنوز اتفاق نیافتاده است. از سویی هم، وزیر خارجه ناروی گفته، نشست اوسلو گامی در جهت پاسخگو کردن طالبان بوده و ناروی قصد ندارد حکومت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسد.

با اینهمه، رئیس کمیته‌ بین‌المللی نجات اما، غرب را به سیاست‌ فاجعه‌بار در موضوع افغانستان متهم می‌کند.

دیوید میلیبند؛ رئیس کمیته بین‌المللی نجات:

“غرب با تحمیل سیاست قحطی بر افغانستان، آسیب‌های فاجعه‌باری به این کشور وارد کرده است. کاری که غرب درحال حاضر انجام می‌دهد، اوضاع حکومت کابل را نه، بلکه وضعیت مردم افغانستان را بدتر می‌کند .

میلیبند در ادامه هشدار داد، بحران در افغانستان به قدری عمیق است که درخواست سازمان ملل برای ۴ میلیارد دالر در سال جاری، احتمال دارد به ۱۰ میلیارد دالر در سال آینده افزایش یابد. از سویی دیگر، معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان نیز گفته، به خاطر طالبان نباید حدود ۳۵ میلیون جمعیت افغانستان مجازات شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *