رئیس‌جمهور اوکراین، فرمان فراخوان سربازان ذخیره را امضا کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، برای تقویت ارتش، فرمان فراخوان سربازان ذخیره برای انجام وظیفه در دوره‌های ویژه را امضا کرد و آن را اجرایی ساخت، اما؛ این نکته را هم افزود که در حال حاضر نیازی به “بسیج عمومی” نیست.

بر اساس قانونی که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ در اوکراین به امضا رسید به دولت این اجازه را می‌دهد که نیروهای ذخیره را بدون اعلام بسیج عمومی برای شرکت در دوره‌های ویژه به ارتش فرا بخواند.

این در حالی است که با بالا گرفتن تنش‌ها میان اوکراین و روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه (۲ حوت)، طی فرمانی دو منطقه جدایی‌طلب، دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت و با آنها «توافقنامه دوستی و کمک متقابل» امضا کرد.

این اقدام مسکو، واکنش‌های متعددی را در سراسر جهان به دنبال داشت و باعث اعلام تحریم‌های متعددی از سوی غرب و امریکا علیه کرملین شده است.

در آخرین اقدام، جو بایدن رئیس جمهور امریکا با اعزام نیروهای بیشتر به کشورهای حوزه بالتیک، در صدد مقابله با اقدامات تهدید آمیز نظامی روسیه بر علیه اوکراین شد و اتحادیه اروپا هم با تصویب بسته تحریمی علیه روسیه که در آن بانک‌ها و ۳۵۱ نماینده مجلس این کشور شامل می‌شوند، واکنش نشان دادند.

همچنان آلمان نیز مجوز بهره‌برداری از پروژه بزرگ انتقال گاز روسیه به اروپا (نورد استریم ۲) را متوقف کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *