آغاز پیش‌روی نیروهای روسیه به منطقه دونباس در شرق اوکراین

پس از شنیده شدن صدای انفجاری قوی در منطقه دونتسک و اعلام هشدار پرواز ممنوع در منطقه هوایی شرق اوکراین توسط روسیه، ولادیمیر پوتین در یک نطق تلویزیونی از آغاز عملیات نظامی خود در منطقه دونباس اوکراین خبر داد.

آقای پوتین، در این سخنرانی تلویزیونی از تمامی سربازان اوکراینی در منطقه مورد منازعه در شرق اوکراین خواست تا سلاح‌های خویش را بر زمین گذاشته و به خانه‌های‌شان بازگردند. وی هشدار داده است که به هیچ عنوان قصد اشغال اوکراین را ندارد و مردم این کشور خواهند توانست در مورد دولت خود تصمیم‌گیری کنند، اما در صورت مقاومت در شرق اوکراین مسئولیت خونریزی‌ها بر عهده دولت کی‌یف خواهد بود.

این عملیات نظامی روسیه همزمان با آغاز به کار جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی بحران اوکراین و روسیه به وقوع پیوسته است.

در پی این اقدام روسیه دیمتری کولبا وزیر خارجه اوکراین؛ در حساب توییتر خود نوشت: “پوتین حمله‌ای تمام عیاری را علیه اوکراین آغاز کرده است، اما؛ اوکراین از خود دفاع خواهد کرد” و همزمان از جهان خواست تا “پوتین را متوقف کنند”.

متحدان غربی کی‌یف از جمله جو بایدن در بیانیه‌ای روسیه را مسئول مرگ و ویرانی در اوکراین دانست و اذعان کرد که امریکا و متحدان اوکراین پاسخی هماهنگ و قاطع به روسیه خواهند داد و مسکو را پاسخ‌گو خواهند کرد.

این در حالی است که گروه هفت امروز پنج‌شنبه بر سر همین مسئله تشکیل جلسه خواهند داد و جو بایدن رئیس جمهوری امریکا تصمیم خود درباره پاسخ واشنگتن به مسکو را اعلام خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *