با حمله روسیه به اوکراین؛ قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۱۰۰ دالر رسید

حمله روسیه به اوکراین، سرآغاز تحولات مالی جدید در جهان شده است، به طوریکه شاخص سهام در بورس‌های بین‌المللی دنیا با افت شدید روبرو شد و در مقابل قیمت جهانی نفت با رشدی ۵ درصدی در یک روز، به بشکه‌ای ۱۰۳ دالر امریکایی رسید.

کارشناسان می‌گویند: این میزان افزایش قیمت در هر بشکه نفت خام، در هفت سال گذشته رخ نداده است.

پیامدهای ناشی از جنگ در این منطقه از جهان، باعث ایجاد نگرانی در سرمایه‌گذاران و به تبع آن سقوط ارزش سهام و بالا رفتن قیمت جهانی نفت و طلا شده است.

یک سوی ماجرا روسیه است که خود دومین صادر کننده نفت خام و بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی به جهان است و سوی دیگر آن کشورهای اروپایی که بزرگترین مصرف کننده گاز روسیه هستند و در حال حاضر با رشد ۴۰ درصدی قیمت گاز مواجه شدند.

امروز با باز شدن بازارهای سهام در اکثر پایتخت‌های جهان، شاخص بازار در فرانسه ۴ درصد، در اسپانیا ۳٫۴ درصد، در آلمان ۴٫۴ درصد و در لندن ۶٫۲ درصد افت را نشان می‌دهد.

در آسیا نیز شاخص بازار در سئول و توکیو افت نزدیک به ۲ درصد و در بازار سهام آسترالیا و هانگ‌کنگ نیز نزدیک به ۳ درصد افت را نشان می‌دهد.

همچنان سهام شرکت‌های روسی در بازار امروز سهام شهر لندن، نیز کاهش شدیدی را داشتند که از آن جمله بانک سبز روسیه تا ۷۵ درصد از سهام خود را از دست داد و شرکت گازپروم هم شاهد سقوط ۳۶ درصدی سهام خود بود.

این در حالی است که کشورهای غربی و امریکا می‌گویند در صدد وضع تحریم‌های شدیدتری بر علیه مسکو هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *