پیشروی نیروی‌های روسی و درگیری در کی‌یف، پایتخت اوکراین

تازه ترین خبرها از اوکراین؛ آغاز درگیری میان نیروهای روس و اوکراینی‌ها در کی‌یف، پایخت این کشور است. دولت اوکراین می‌گوید، نیروهای روسی وارد کی‌یف شده و با نیروهای این کشور به درگیری پرداخته اند. این هم تانگ‌های روسی که عصر روز گذشته به مقصد کی‌یف حرکت کردند.

ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین ناوقت شب گذشته گفت، روس‌ها امشب حمله می‌کند، اما دفاع از کی‌یف سرنوشت ساز است. پیشتر نیز خبرهای به نشر رسیده بود، که گویا رئیس جمهور اوکراین از کشورش خارج و یا در جایی امنی انتقال داده شده، او اما با رد این گزارش‌ها گفت، من اینجا هستم در اوکراین؛ ولادیمیر زلنسکی گفت:“ما همه اینجا هستیم، نیروهای ما این‌جاست و شهروندان این جامعه اینجا هستند، ما از استقلال خود دفاع می کنیم، میدانم که هدف شماره یک مسکو هستم اما من و خانواده‌ام در کی‌یف هستم.” وزیر خارجه روسیه هم می‌گوید، مسکو آماده گفتگو با اوکراین است اما مشروط بر اینکه نیروهای اوکراینی تسلیم شوند، سرگی لائوروف افزود: “مسکو آماده مذاکره با اوکراین است به شرطی که نیروهای مسلح اوکراین به درخواست رئیس جمهور ما ولادیمیر پوتین پاسخ دهند، از مقاومت دست بردارند و سلاح شان را به زمین بگذارند.”

اوکراین اما همچنان به مقاومت در برابر نیروهای روسیه تاکید دارند، نیروهای اوکراینی در حومه‌های کی‌یف جابجا شده و آماده دفاع  از پایتخت هستند. در این میان برخی‌ از شهروندان اوکراینی در مخفی‌گاه‌های پناه گرفتند و بسیار دیگر نیز پا به فرار گذاشته اند.

حامیان غربی اوکراین اما هر لحظه از وضع تحریم‌های شدید علیه روسیه خبر می‌دهند. در تازه ترین مورد شخص ولادیمیر پوتین و سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه مورد تحریم کشورهای غربی قرار گرفته است، جوزب بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:“اتحادیه اروپا موافقت کرده که ولادیمیر پوتین و سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه را شامل فهرست افراد تحت تحریم قرار دهند، بشار اسد، لوکاشنکو و اکنون پوتین تنها رهبرانی‌اند که در جهان از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده اند.” با اینحال درگیری‌ها درنقاط مختلف اوکراین به شمول کی‌یف ادامه دارد و وضعیت هر لحظه درحال تغییر است. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای دریایی روسیه از دریای سیاه نقاط را در اوکراین هدف موشک قرار داده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *