پنجمین روز درگیری‌ها در اوکراین؛ کی‌یف و مسکو مذاکره می‌کند

پس از چهار روز درگیری در اوکراین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به نیروی بازدارنده هسته‌ای این کشور دستور آماده باش صادر کرد. پوتین خطاب به نیروهای ویژه اتمی‌اش گفت، آماده باشید زیرا امریکا و ناتو غیر قابل قبول و خطرناک است.

کاخ سفید و ناتو این اقدام مسکو را محکوم کرده و این تصمیم پوتین را لفاظی غیر مسوولانه خواندند.

درهمین حال گزارش‌ها از درگیری در برخی شهرهای اوکراین در روز پنجم عملیات روسیه بر اوکراین نیز منتشر شده اما یک مقام روسی از آغاز مذاکرات در نوار مرزی بلاروس و اوکراین خبر داده است.

پوتین دلیل این اقدامش را وضع تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه خواند و گفت، میدانید که بزرگترین مقام‌های ناتو علیه روسیه اظهارات تهاجمی می‌کنند.

ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهور روسیه:

“به وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش دستور می‌دهم که نیروهای بازدارنده ارتش  روسیه را در حالت ویژه و آماده باش قرار دهند.”

دستور آماده باش نیروی هسته‌ای روسیه از سوی پوتین واکنش  کشورهای غربی را برانگیخت. کاخ سفید تهدیدات در سطح بالا از سوی پوتین را محکوم کرد و ینس ستولتنبرک، دبیر کل ناتو نیز این اقدام روسیه را لفاظی غیر مسوولانه اما خطرناک خواند.

اما اینکه در اوکراین چه میگذرد خبرهای ضد و نقیض مطرح می‌شود. مقام‌های نظامی روسیه گفت، هدف از عملیات آنان از بین بردن تاسیسات نظامی اوکراین است آن هم با سلاح های دقت بالا.

از سوی‎‌هم، برخی رسانه ها به نقل از وزیر صحت اوکراین خبر داده، که در عملیات روسیه تاکنون ۳۵۲ تن به شمول ۱۴ کودک کشته و بیش از ۱۶۰۰ تن دیگر مجروح شده اند.

با اینحال، مقام‌ها در روسیه گفته اند، که قرار است مذاکرات میان دو کشور در منطقه گومل در نوار مرزی بلاروس و اوکراین آغاز شود.

ولادیمیر مدنیسکی؛ دستیار رئیس جمهور روسیه:

“اطلاعاتی از طرف اوکراین در مورد علاقه به مذاکرات دریافت کردیم. مذاکرات انجام خواهد شد در منطقه گومل همانطور که ما پیشنهاد کرده بودیم؛ جاییکه امنیت برای هیئت اوکراینی تامین خواهد شد. اکنون تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات جریان دارد”

روز گذشته اما ولادیمیرزلنسکی رییس جمهور اوکراین مذاکره در خاک بلاروس را رد کرده بود اما گفته شد، پس از آن زلنسکی با الکساندر لوکاشنکو تلفونی گفتگو کرده اند.

درسوی دیگر مخالفین جنگ روسیه علیه اوکراین در روسیه نیز رو به افزایش گزاش شده است.

واکنش های مردمی درکشورهای غربی و اروپایی نیز درحال افزایش است، در کشورهای اروپایی نیز هزاران تن در مخالفت با تهاجم روسیه علیه اوکراین راه‌پیمایی کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *