روسیه از تمامی رقابت‌های فیفا و یوفا کنار گذاشته شد

در پی حمله نظامی گسترده روسیه بر اوکراین محافل و نهاد‎های بزرگ و کوچک ورزشی جهان از جمله فدراسیون بین‌المللی فوتبال «فیفا» و لیگ قهرمانان اروپا «یوفا» واکنش‌های تندی به این مسئله از خود نشان دادند.

در بیانیه‌ای مشترکی که از طرف “فیفا” و “یوفا” منتشر شده، آمده است که حضور باشگاه‌ها و تیم ملی روسیه در تمامی رقابت‌های مربوط به این دو نهاد به حالت تعلیق در آمده است.

در متن بیانیه آمده است که ما امیدوار هستیم تا وضعیت فعلی در اوکراین به زودی بهتر شده و دوباره فوتبال وسیله‌ای برای وحدت و صلح مردم جهان باشد.

این تصمیم به دعوت کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و به ادامه تلاش‌های جهانی برای ایجاد فشار بر روسیه در مسئله اوکراین صورت گرفته است.

پیشتر نیز برخی باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال اروپا در انگلستان و آلمان با قطع همکاری‌های مالی با حامیان روسی خود به این مسئله واکنش نشان داده بودند.

گفتنی است که فدراسیون بین‌المللی جودو نیز روز یک‌شنبه گذشته، مقام ریاست افتخاری ولادیمیر پوتین را که سیزده سال پیش به وی اهدا کرده بود را به حالت «تعلیق» درآورد.

همچنین شهر سن‌پترزبورگ روسیه از میزبانی بازی فاینل لیگ قهرمانان اروپا محروم گشت.

محرومیت‌های گسترده ورزشی به همین‌جا ختم نشده و در اولین روزهای آغاز حمله مسکو به اوکراین رقابت‌های “فرمولا وان” جایزه بزرگ سوچی نیز لغو شد و در آخرین مورد، کمیته بین‌المللی المپیک که معمولاً برای پرهیز از سیاسی سازی ورزش درباره اینگونه موارد اظهار نظر نمی‌کند، این‌بار ضمن محکومیت حمله روسیه به اوکراین، از فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی درخواست کرده است تا تمامی رویدادهای ورزشی را که در روسیه و یا بلاروس برنامه‌ریزی شده بودند را لغو یا برگزاری آن را به مکانی دیگر انتقال دهند و در ادامه خواستار آن شد که بیرق‌های روسیه و بلاروس به اهتراز در نیایند و سرود ملی آنها پخش نشود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *