پایان نخستین دوره مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در مرز بلاروس

نخستین دوره مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین پس از چند ساعت گفتگو به پایان رسید.

هیئت اوکراینی در این مذاکرات خواهان برقراری آتش‌بس و خروج نظامیان روسیه از اوکراین شده است. آنطرف روس‌ها اما می‌گویند، نکات کلیدی میان هیئت‌ها مورد بحث قرار گرفته و قرار شد هیئت‌ها پس از مشوره با پایتخت‌ها دور دوم مذاکرات را آغاز کنند. از سوی‌هم، گزارش شده که در ششمین روز درگیری‌ها، روسیه همچنان به پیشروی‌های خود به طرف مرکز شهر کی‎یف، پایتخت اوکراین ادامه داده است، از سویی هم میخائیل پودلیاک؛ معاون وزیر خارجه اوکراین گفت:

“ما خواهان قطع جنگ هستیم؛ آتش‌بس فوری برقرار و نیروهای روسیه باید اوکراین را ترک کند.” طرف روسی که قبل از آغاز مذاکرات  به نتیجه آن امیدوار بود، پس از مذاکرات نیز گفت، دور دوم مذاکرات به زودی از سرگرفته می‌شود.

در همین حال ولادیمیر مدینسکی؛ دستیار رئیس جمهور روسیه افزود: “ما در مورد موضوعات کلیدی با طرف اوکراینی چندین ساعت گفتگو کردیم، گفتگوی بعدی در مرز بلاروس و پولند برگزار خواهد شد.”

اما همزمان با آغاز مذاکرات نبردها همچنان در اوکراین ادامه یافت، گزارش‌ها در  روز ششم این جنگ حاکی از آن است که نیروها و تانک‌های زرهی روسیه به طرف مرکز ک‌یف در حال پیشروی است.

به تازگی مقام های اوکراینی نیز تایید کردند که حداقل ۷۰ سرباز این کشور در حمله توپخانه‌ای روسیه دریک پایگاه نظامی کشته شده اند.

درهمین حال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا با کمیته نظامی ناتو بگونه مجازی گفتگو کرده‌اند. یک مقام ارشد امریکا به رسانه‌ها گفته، که قرار است  امریکا ۷ هزار نیروی جدید در اروپا مستقر کند.

در این میان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بار دیگر خواهان قطع جنگ در اوکراین شد، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: “جنگ در اوکراین باید متوقف شود، دیگر بس است. رهبران باید به سوی صلح گام بردارند، غیرنظامیان باید محافظت شوند و سربازان باید به قطعات شان برگردند.” با اینحال کشورهای غربی بر وضع تحریم‌ها بر مسکو ادامه داده، در تازه ترین مورد قرار است شرکت‌های غربی که در روسیه سرمایه گذاری کرده بود این کشور را ترک کنند. درسوی دیگر گزارش شده که سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه  به دلیل وضع تحریم ها نتوانسته که در نشستی در جینوا شرکت کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *