سفر رئیس‌جمهور هند به ترکمنستان و نگرانی از وضعیت امنیتی در افغانستان

رئیس‌جمهور هند در سفر به ترکمنستان با همتای ترکمنستانی خود درباره وضعیت افغانستان صحبت کرده است.

او با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان گفته، به‌عنوان کشور همسایه نزدیک افغانستان، نگران وضعیت این کشور و عواقب آن برای جهان است.

روئسای جمهور هند و ترکمنستان در یک نشست خبری مشترک حضور یافتند. نشستی که در آن، رئیس‌جمهور هند یکجا با سردار بردی محمداف، همتای ترکمنستانی‌اش، از وضعیت امنیتی جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

رام نات کوویند؛ رئیس‌جمهور هند:

“به عنوان کشورهای همسایۀ نزدیک افغانستان، کشورهای ما طبعاً نگران وضعیت این کشور و عواقب آن برای جهان هستند. در میان ما یک اجماع منطقه‌ای گسترده در مورد بسیاری از مسائل در افغانستان از جمله ایجاد یک دولت واقعاً فراگیر، مبارزه با هراس‌افگنی، مواد مخدر، تحویل کمک‌های بشردوستانه و تامین حقوق زنان، کودکان و دیگر اقوام و اقلیت‌ها وجود دارد.

درهمین حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز انفجار روز جمعه گذشته در ولایت هرات را محکوم کرده و آن را توطئه تفرقه‌افگنانه خوانده است.

سعید خطیب‌زاده ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان از مسئولان فعلی افغانستان خواسته تا مسوولیت‌شان را در قبال تأمین امنیت همه شهروندان افغانستان بپذیرند.

حالا سوال اینجاست که با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای تامین امنیت ضعف در کجاست؟ با اینهمه، مسئولان حکومتی بارها گفته‌اند که پس از روی کار آمدن حاکمیت تازه، امنیت به کشور برگشته، اما هرازگاهی وقوع انفجارها از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد. درآخرین مورد دیروز(یکشنبه ۱۴ حمل) در انفجار سرای شهزاده کابل، یک غیرنظامی جان باخت و ۵۹ تن دیگر زخم برداشتند. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *