متهم شدن روسیه به نسل‌کشی در اوکراین

قتل و عام غیرنظامیان در حومه‌های کی‌یف و شهر بوچای اوکراین با واکنش تند جهانی مواجه شده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته، از دیدن تصاویر کشته شدگان غیرنظامی در شهر بوچا شوکه شده است. او خواهان تحقیق و پاسخگویی درباره این قتل و عام ها شد.

گزارش شده که نیروهای روسی هنگام عقب نشینی از شهر بوچا بیش از ۳۰۰ غیرنظامی را در این شهر به قتل رسانده اند.

روسیه اما این ادعاها را رد کرده و خواهان تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد در این رابطه شده است.

شهر بوچا؛ شهری که بوی خون می‌دهد. نزدیک به ۵ هفته نیروهای روسی در این شهر تسلط داشتند اما حالا نظامیان روس این شهر را ترک کرده اند.

پس از ترک روس‌ها از این شهر تصاویری که به تازگی از بوچا به نشر رسیده نشان می‌دهد که غیر نظامیان در کوچه و جاده‌ها به زمین افتاده اند.

این تصاویر که از طریق ماهواره گرفته شده چندین قبرهای دسته‌ جمعی را نشان می دهد، قبرهایی که گفته می‌شود بیش از ۳۰۰ تن در آن زیر خاک شده اند.

هرچند آمار دقیقی از کشته شدن غیرنظامیان در بوچا منتشر نشده اما برخی گزارش ها میرساند که نیروهای روسی قبل از عقب نشینی از این شهر ۴۱۰ غیر نظامی را کشتند و در قبرهای دسته‌جمعی دفن کردند.

قتل و عام غیر نظامیان در بوچا واکنش تند جهانی را برانگیتخه است. انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفته از دیدن کشته شدگان غیرنظامی در بوچا شوکه شده است. او می گوید باید دراین مورد تحقیق شود.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد:

“من از دیدن کشته شدگان غیرنظامی در بوچا شوکه شدم باید تحقیقات مستقل صورت بگیرد و پاسخ‍‌گویی موثر را در پی داشته باشد.”

حالا که شهر در کنترل نیروهای اوکراینی است دیده می شود که امدادگران جسد هایی را از زیر آوار بیرون می کنند. هنوز معلوم نیست که چه تعداد اجساد زیر آوار باقی مانده است.

ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین قتل و عام در بوچا و شهرهای دیگر اوکراین را نسل کشی خواند.

ولادیمیر زلنسکی؛ رئیس جمهور اوکراین:

“چرا باید غیر نظامیان دریک شهر عادی وصلح طلب تا حد مرگ شنکجه شوند؟ چرا زنان خفه شده‌اند، گوش واره‌های شان از گوش شان کشیده شده؟ چرا باید به اجساد غیرنظامیان بی احترامی شود؟ شهر بوچا در اوکراین با تو چه کرده بود؟”

روسیه قتل‌ها در شهر بوچا از سوی نیروهای روسی را رد کرده و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته که برای بررسی این قضیه تشکیل جلسه دهد.

از سویی هم هنوز حملات موشکی نظامیان روسی به شهرهای اوکراین ادامه دارد

با اینحال نهاد‌های حقوق بشری وضعیت در اوکراین را وخیم می خوانند. سازمان ملل به تازگی آمار قربانیان جنگ  اوکراین را ۳۴۵۵ تن تخمین زده است اما گفته ممکن آمار واقعی به مراتب بالاتر از این باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *