برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین

پس از نشر تصاویر قتل عام‌های غیر نظامیان در اوکراین به ویژه در شهر بوچا، حالا شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی را به هدف بررسی وضعیت اوکراین برگزار کرد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که از طریق ویدیو دراین نشست سخنرانی ‌می‌کرد گفت، نیروهای روسیه در اوکراین بدترین جنایات را پس از جنگ جهانی دوم مرتکب شدند. زلنسکی افزود، نیروهای روسی به کسی رحم نکرده و به گونه وحشتناکی شهروندان اوکراین را قتل عام کردند، ولادیمیر زلنسکی گفت: “آنها مردم را قطع عضو کرده و گلوی‌شان را بریدند، زبان آنها را از حلقوم بیرون کشیدند، فقط به این دلیل که نمی خواستند آنچه را متجاوزان می‌خواستند تکرار کنند.”

زلنسکی روسیه را متهم کرد که قصدا به کشتار غیر نظامیان اقدام کرده است، او وضعیت در اوکراین را فاجعه بار خواند و خواهان به محاکمه کشاندن عاملان قتل عام شهروندان اوکراین و همچنان لغو روسیه از عضویت این سازمان شد، رئیس‌جمهور اوکراین افزود: “آیا آماده‌اید دروازه سازمان ملل را ببندید؟ آیا زمان رعایت قوانین بین‌المللی گذشته؟ اگر پاسخ منفی است، پس باید فورا دست به کار شوید.”

نماینده روسیه اما در مقابل می‌گوید، مقام های اوکراینی درمورد قتل عام‌های غیر نظامیان در اوکراین دروغ  می‌گویند. او تصاویر نشرشده از بوچا را ساختگی خواند و گفت هیچ اسنادی درمورد این قتل عام ها وجود ندارد، واسلی نبنیزیا؛ نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: “ما بار دیگر حجم عظیمی دروغ را در مورد سربازان روس و ارتش روسیه شنیدیم.”

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم گفت، تصاویر منتشرشده از کشتار جمعی بوچا را نمی تواند فراموش کند. اما او خطاب به شورای امنیت می‌گوید:

“تهاجم روسیه بر اوکراین به دلیل ماهیت، شدت و پیامدهای آن یکی از بزرگترین چالش‌ها در برابر نظم بین‌المللی است.”

درهمین حال، نماینده امریکا در سازمان ملل بار دیگر به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تاکید کرد. نماینده چین هم با میانه‌روی در این نشست کشتار دسته‌جمعی شهروندان اوکراین را بسیار نگران کننده خواند اما گفت، هرگونه اتهامات باید تصدیق شده باشد.

دبیرکل ناتو نیز کشتار غیرنظامیان در اوکراین را وحشی‌گری خوانده می‌گوید، اعضای ناتو فرستادن تسلیحات بیشتر به اوکراین را به بحث می‌گیرند، ینس استولتنبرگ افزود: “کشورهای ناتو درباره تحویل تسلیحات پیشرفته از جمله سلاح‌های ضد تانگ به اوکراین بحث می کنند.”

از حمله نظامی روسیه به اوکراین بیش از ۴۰ روز سپری می شود. در این ۴۰ روز جنگ اکثر شهرهای اوکراین با خاک یکسان شده و میلیون‌ها شهروند این کشور آواره شدند، اما هنوز خبری از صلح و سازش میان دو کشور اوکراین و روسیه نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *