برکناری عمران‌خان نخست وزیر پاکستان از قدرت

پارلمان پاکستان دیروز شنبه(۲۰ حمل) در یک جلسه ۱۴ ساعته طرح استیضاح و برکناری عمران خان را بررسی و در نهایت با اکثریت آرا به برکناری او رای مثبت دادند.

در این رای گیری از ۳۴۲ عضو مجلس ۱۷۴ نماینده به برکناری عمران خان رای مثبت دادند.

شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ که گفته می‌شود نخست وزیر بعدی پاکستان خواهد بود می‌گوید، آنان به دنبال انتقام نیست و هیچ کسی را به زندان نمی اندازند

پیش از این عمران خان تلاش‌ها برای برکناری اش را به دستور و مداخله امریکا عنوان کرده و گفته بود، که نتیجه رای گیری پارلمان را نمی پذیرد.

عمران خان که به ضعف مدیریت اقتصادی و فساد گسترده از سوی مخالفانش متهم است، طرفداران او در پارلمان پاکستان، تلاش کردند که از رای گیری درمورد برکناری او جلوگیری کنند اما قناعت مخالفان را فراهم کرده نتوانست و در نهایت اسد قیصر رییس پارلمان پاکستان از سمتش قبل از رای گیری استعفا داد.

اسد قیصر؛ رئیس مستعفی پارلمان پاکستان:

” در حفظ استقلال کشور باید باهم باشیم؛ من فیصله کردم که بعد از این به وظیفه خود ادامه ندهم و از سمت خود استعفا می دهم.”

پس از استعفای اسد قیصر ایاز صادق ریاست جلسه را به عهده گرفت و پس از رای گیری از ۳۴۲ عضو پارلمان پاکستان ۱۷۴ نماینده به برکناری نخست وزیر رای دادند.

ایاز صادق؛ رئیس موقت پارلمان پاکستان:

۱۷۴ عضو پارلمان رای عدم اعتماد به صدراعظم دادند. این اکثریت آرایی است که نخست وزیر را سلب اعتماد کردند.”

پس از برکناری عمران خان از سوی پارلمان این کشور شهباز شریف برادر نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان که رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز را نیز به عهده دارد برکناری عمران خان را طلوع دوباره برای پاکستان خوانده و گفت، ائتلاف تحت رهبری او پاکستان را بازسازی خواهد کرد. اما تاکید کرد که در پی انتقام جویی نیست.

شهباز شریف؛ رئیس حزب مسلم لیگ:

“ما به دنبال انتقام نخواهیم بود. ما مردم را به زندان نمی اندازیم؛ اما قانون مسیر خود را طی خواهد کرد.”

از زمانی که بحث برکناری عمران خان در پاکستان مطرح شد، نخست وزیر پاکستان در نشست های متعددی آنرا توطئه و مداخلات امریکا خوانده بود. عمران به این باور است که سفر اخیر او به مسکو آن هم در روز حمله نظامی روسیه بر اوکراین برای امریکا ناخوشایند تمام شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *