کرونا باعث فقر شدید حدود ۷۷ میلیون نفر در جهان شده است

در جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد که روز گذشته سه‌شنبه (۲۳ حمل) منتشر شد آمده است که همه‌گیری کرونا دست‌کم ۷۷ میلیون نفر در سراسر جهان را در سال گذشته به سوی فقر شدید کشانیده است.

در این گزارش ۲۰۸ صفحه‌ای، از پایین آمدن رشد اقتصادی یک پنجم کشورهای در حال توسعه و افزایش بدهی‌های این کشورها تا مرز ۱۴ درصد، اشاره شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل کشورهای در حال توسعه بر علاوه رویارویی با تبعات همه‌گیری کرونا و مواجهه با تغییرات اقلیمی، با چالش نرخ پایین واکسیناسیون نیز روبرو هستند.

این گزارش با تاکید بر اینکه کشورهای ثروتمندی چون امریکا و چین، بیشتر جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند، می‌افراید؛ کشورهای فقیر هیچ امیدی به اجرایی شدن این طرح در کشورهای خود ندارند.

این درحالی است که سازمان جهانی صحت بارها از کشورهای ثروتمند برای تامین واکسین برای کشورهای فقیرتر درخواست کمک کرده و واکیسناسیون بالای ۷۰ درصد جمعیت در سطح بین‌المللی را تنها راه بیرون رفت از همه‌گیری و دوری از گسترش دوباره این ویروس اعلام کرده است.

گزارش سازمان ملل جنگ اوکراین و تبعات آن، مثل بحران انرژی و کمبود جهانی غلات را نیز چالش دیگری بر سر راه بشریت دانسته و می‌گوید: پس از آغاز جنگ اوکراین، نزدیک به ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر با افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش هزینه‌های سوخت روبرو شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به این گزارش گفته است: “بدون حمایت بین‌المللی بیشتر و تقویت چندجانبه‌گرایی، جهان بیش از هر زمانی از هم گسسته خواهد شد و نابرابری‌ها افزایش خواهد یافت. زمان آن فرا رسیده است که به تفکر کسب سودهای حداکثری توسط افرادی معدود پایان دهیم و به چشم‌انداز بلندمدتی بیندیشیم که عدالت و فرصت‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بیشتری را به ارمغان می‌آورد.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *