نگرانی‌های جهانی از ادامه بن‌بست سیاسی و اقتصادی در افغانستان

با گذشت نزدیک به هشت ماه از روی کارآمدن حاکمیت جدید در افغانستان، تاهنوز هیچ کشوری کابل را به‌رسمیت نشاخته است.

در تازه‌ترین مورد، یک عضو پارلمان اتحادیه اروپا گفته، تا زمانی که مسئولان فعلی افغانستان به حقوق شهروندان افغان احترام نگذارد، اتحادیه اروپا آنها را به‌رسمیت نمی‌شناسد، هانا نیومن؛ عضو پارلمان اتحادیه اروپا گفت:

ما اینجا در کابل هستیم، نمایندگی کوچک داریم که به افراد مانند من زمینه سفر به افغانستان را مساعد می‌سازد تا وضعیت را ببینیم. به نظر من این برای تعامل خوب است، اما وقت آن نرسیده که آنها بهرسمیت شناخته شوند و تا زمانیکه طالبان حقوق افغانها را نشناسند، ما طالبان را بهرسمیت نمی‌شناسیم.

این عضو پارلمان اتحادیه اروپا از مسئولان فعلی افغانستان خواست که مکاتب متوسطه و لیسه دختران را باز کنند. او خطاب به مسئولان فعلی کابل گفته، حکومت کردن به مهارت‌های دیگر نیاز دارد، به طور خاص به بزرگانی نیاز دارند که به حرف مردم خود گوش بدهند.

جدا از بن‌بست سیاسی در به‌رسمیت شناخته شدن کابل از سوی جامعه جهانی، بحران اقتصادی نیز دامنگیر افغانستان است.

بتازگی بانک جهانی در گزارشی گفته، وضعیت اقتصادی افغانستان درحال بدتر شدن است. این بانک همچنین گفته، جنگ اوکراین ناامنی غذایی در افغانستان را تشدید می‌کند، موردی که دبیرکل سازمان ملل نیز بر آن صحه می‌گذارد، آنتونیو گوترش افزود:

تهاجم روسیه به اوکراین دسترسی کشورهای فقیر به مواد اولیه‌ چون گندم و نفت را مختل کرده است. ۳۶ کشورجهان که برخی از آنها خیلی فقیراند، نیمی از گندم مورد نیاز خود را از روسیه و اوکراین وارد می‌کنند.

با اینهمه، بانک جهانی هشدار داده، در وضعیت فعلی، احیای اقتصادی افغانستان دشوار به نظر می‌رسد، زیرا، سرانه درآمد افغانستان در ماه‌‌های اخیر سال گذشته یک بر سه کاهش یافته، بانک جهانی گفته، اگر کمک‌های جهانی به این کشور سرازیر شود و مسئولان کابل به حقوق‌بشر احترام گذاشته و امور مالی را درست مدیریت کنند، ازسقوط اقتصاد افغانستان جلوگیری می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *