نگرانی و هشدار کی‌یف از احتمال استفاده سلاح اتمی توسط مسکو

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در تازه‌ترین اظهاراتش از استفاده  سلاح اتمی روسیه هشدار داد. زلنسکی می‌گوید، پوتین برای جان شهروندان اوکراین ارزش قائل نیست و امکان دارد از سلاح‌های اتمی یا شیمیایی استفاده کند.

همزمان با این روسیه از فرستادن تسلیحات از سوی امریکا و ناتو به اوکراین هشدار داده است.

ادامه جنگ در اوکراین و نگرانی‌ها از استفاده سلاح اتمی توسط روسیه دراین جنگ؛

پیشتر هم گزارش‌هایی منتشر شد، که گویا سربازان روسی در برخی شهرهای اوکراین از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده. خبری که از سوی روسیه به شدت رد شد.

حالا ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در گفتگوی تلویزیونی با سی ان ان از احتمال استفاده سلاح اتمی از سوی روسیه هشدار داد. می‌گوید جهان باید آماده چنین اقدامی از سوی پوتین باشد.

ولادیمیر زلنسکی؛ رئیس جمهور اوکراین:

“از آنجاییکه پوتین برای جان شهروندان اوکراین اهمیت قائل نیست ممکن است از سلاحهای اتمی و یا شیمیایی استفاده کند.”

استفاده از سلاح اتمی حتی از آغاز عملیات نظامی روسیه بر اوکراین نیز وجود داشت.

اکنون که جنگ از مرکز به شرق اوکراین کشانیده شده، روسیه بار دیگر از حملات جدید بر کیف‌ هشدار داده است. رئیس جمهور اوکراین هم گفته، در این جنگ تاکنون ۲۵۰۰ تا ۳ هزار سرباز اوکراینی کشته و ۱۰ هزار سرباز دیگر زخمی شده اند.

از سوی‌هم، در تازه ترین مورد مقام‌های امنیتی اوکراین مدعی شده اند، که جسد ۹۰۰ اوکراینی پس خروج سربازان روسی از ک‌یف پیدا شده است. به گفته این منابع اکثر کشته شدگان غیرنظامیان است و بیشتر آنان با شلیک گلوله کشته شده اند.

با اینحال، این طرف روسیه است که به امریکا و کشورهای عضو ناتو از فرستادن سلاح به اوکراین هشدار می‌دهد. سفارت روسیه در واشنگتن با فرستادن یاد داشتی به وزارت خارجه امریکا گفته، فرستادن تسلیحات سبب طولانی شدن جنگ در اوکراین خواهد شد.

سفارت  روسیه در واشنگتن:

“کمک‌های نظامی امریکا و اعضای ناتو به اوکراین بر شدت مناقشه در اوکراین می‌افزاید که منجر به تبعات غیرقابل پیشبینی خواهد شد.”

این درحالیست که اخیرا جوبایدن رییس جمهور امریکا از فرستادن تسلیحات پیشرفته نظامی به اوکراین به ارزش ۸ صد میلیون دالر خبرداده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *