بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان در رابطه به حفظ ثبات و امنیت

بسم الله الرحمن الرحیم

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ(بقره۲۰۸)

صلح و زندگی مسالمت آمیز از موضوعات فوق العاده مورد توجه در فرهنگ قرآن و اسلام است چناچه در این آیه متبرکه به مومنین دستور می‌دهد که تمام شما داخل زندگی صلح آمیز شوید و حرکت در مسیر جانب مقابل آن را قدم‌های شیطانی می‌گوید. در این آیه متبرکه خداوند مسیر را برای همه جناح‌های سیاسی، اجتماعی و جریان حاکم مشخص نموده و همگان را به حل مشکلات و منازعات از طریق صلح آمیز موظف فرموده است.

در دوران بیش از چهار دهه، اعم از جنگ‌های داخلی ومجاهدت در برابر خارجی‌ها، فشار ها بر مردم بی‌دفاع و ستم دیده ما حکایت‌گر تصویر خشونت بار کم نظیری از سر زمین افغانستان درتاریخ جامعه بشری است. اینکه جنگ‌ها پیامدهای نا گواری را برای مردم داشته است هیچ تردیدی وجود ندارد، از جمله: تقدیم شهدای بی‌شماری که هرگز تعداد دقیق آنها معلوم نشده و از آن تعبیر به میلیونها می‌شود، معلولین بی‌شمار و هردم شهیدی که در جامعه به سختی زندگی می‌گذرانند، پدیده بی نظیر تاریخ بشری، مهاجرت بیش از ۵۰٪ نفوس کشور طی چهل سال، خرابی‌های وحشتناک کشور، فرو ریختن بنیاد اقتصاد کشور، عقب ماندن در عرصه پیشرفت‌های صنعتی نسبت به کشورهای همسایه، فقر اقتصادی شدید و در نتیجه داشتن جامعه ای بیش از ۹۰٪ زیر خط فقر، از پیامدهای جنگها است.

در این روز ها خبرهای ناگواری از مناسبات حکومت افغانستان با همسایه ها شنیده می شود خبر بمباران برخی ولایات افغانستان از جانب پاکستان که همراه با تلفات جانی نیز بوده است وخبرهای جنجالهای مطبوعاتی و تنشها در فضای مجازی و حقیقی به بهانه‌های مرتبط به مهاجرین افغانستان، تکان دهنده است و امکان دارد دست‌های زهر آلود و نا پاکی در این حوادث دخالت داشته باشند.

شورای علمای شیعه افغانستان با توجه به موضوعات متذکره، نکاتی را یاد آوری می‌نماید که باور دارد به خیر و صلاح امت اسلامی و مردم مسلمان ومتدین کشور ما و برای تامین منافع ملی افغانستان نقش اساسی دارد:

1-چندی است شعارهای گشودن جبهات جنگ در برابر حاکمیت فعلی از خارج کشور بلند گردیده وبعضا از داخل کشور نیز صداهای جنگ طلبی شنیده می‌شود، شورای علمای شیعه افغانستان با مرور تلخکامی های چهل ساله مردم این سر زمین که در بالا ذکر گردید، وتجربه ملموس خویش در صحنه‌های مختلف سیاسی و نظامی، هم‌صدا با تمامی رهبران جامعه شیعی اعلام می دارد، آغاز و دوام هر نوع جنگی در کشور به سود منافع ملی و هیچ یک از اقوام ساکن کشور نمی‌باشد. لذا از تمامی ملت هوشیار کشور مخصوصا جامعه شیعه می‌خواهد، با صدای جنگ طلبی درفضای حقیقی یا مجازی به هیچ وجه هم‌صدا و همکار نشوند.

2-شورای علمای شیعه افغانستان از تمامی نمایندگی‌های خویش در سراسر کشور، ائمه جمعه و جماعات، دست اندر کاران شبکه های مجازی، رسانه های متعهد و با مسئولیت کشور و تمامی ملت شریف و عزیز افغانستان می‌خواهد برای پیام رسانی در راستای جلو گیری از جنگ و ناامنی، مسئولانه تلاش نمایند و درحفظ فضای امن کشور و جلوگیری از گسترش جنگ و حوادث ناگوار دیگر و تاکید بر حل معضلات از طریق مذاکره و گفتگو وظیفه شرعی و وجیبه ملی خویش را ادا نمایند.

3-در صورتیکه وضعیت تنش آلود با کشورهای همسایه ادامه پیدا کند هشدار دهنده و فوق العاده خطر ناک خواهد بود. تحمیل جنگ بر مردمی که تازه از جنگهای داخل کشورخویش در حال بیرون شدن می‌باشند و تنش با کشورهای همسایه تباه کننده است، لذا شورای علمای شیعه افغانستان از امارت اسلامی می‌خواهد تلاش نماید که مناسبات نیک و دوستانه را با تمامی کشورهای منطقه و جهان به خصوص دو کشور همسایه پاکستان و ایران توسعه بخشیده از تنشها جلوگیری نماید.

4-در پایان از امارت اسلامی می‌خواهد ضمن بر داشتن گام‌های عملی در جهت ایجاد حکومت فراگیر، کوشش نماید جنگها ومعضلات موجود کشور را از طریق مفاهمه و گفتگو به گونه ای که تامین کننده عدالت اجتماعی باشد خاتمه دهد.

شورای علمای شیعه افغانستان

۳۰/۱/۱۴۰۱ کابل

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *