غرب تسلیحات بیشتری به اوکراین می‌فرستد

جنگ در اوکراین وارد فاز جدیدی شده است، این‌بار شرق اوکراین میدان نبرد نیروهای روسی و اوکراینی است. جنگی که از دید کارشناسان نظامی گسترده و شدید توصیف شده است.

همزمان با آغاز مرحله دوم جنگ در دونباس، جوبایدن رئیس‌جمهور امریکا با رهبران انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، پولند، رومانیا و دبیرکل ناتو درمورد اوکراین تلفنی صحبت کرده‌اند.

در این تماس تلفنی رهبران کشورهای غربی متعهد شدن که سلاح‌های بیشتری به اوکراین بفرستند. جوبایدن، رئیس‌جمهور امریکا هم گفته، این بار سلاح سنگین توپخانه‌ای، سامانه های پدافند هوایی وموشک های ضد تانگ به اوکراین می فرستد.

موردی که در اینجا سخنگوی پنتاگون به آن مهر تائید زد.

جان کربی؛ سخنگوی وزارت دفاع امریکا:

“باید گفت هواپیماهایی به اوکراین ارسال شده تا این کشور بتواند جنگنده‌های بیشتری در آسمان داشته باشد. ما در انتقال دیگر تجهیزات جنگی به اوکراین کمک کرده‌ایم.”

از سویی هم، رئیس‌جمهور اوکراین، نیازمندی نیروهایش را به تجهیزات جنگی اعلام کرده. جنگی که به گفته بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس توپخانه‌ای خواهد بود.

بوریس جانسون؛ نخست‌وزیر انگلیس:

“این بار جنگ در اوکراین، جنگ توپخانه‌ای خواهد بود”

نخست وزیر آلمان هم از اعطای کمک مالی به اوکراین جهت خرید تسلیحات سنگین از تولید کنندگان آلمانی خبرداده است.

با این حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید، تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در اوکراین شکست خورده و استفاده از قدرت نظامی وضعیت را به طرف بدترشدن پیش می برد.

هرچند او بار دیگر از طرفین خواست حداقل به آتش بس چهار روزه تن دهند.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد:

“تهاجم و تلفات وحشتناک غیرنظامیان را که تاکنون دیده ایم، در مقایسه با وحشت که در پیش رو است، ممکن بسیار کم رنگ شود. نمی توان اجازه داد که این اتفاق بی افتد.”

در سوی دیگر در شهر ماریوپول همچنان درگیری جریان دارد و وزارت دفاع روسیه نیز، برای بار دوم به سربازان اوکراینی که در ماریوپول باقی مانده است ضرب الاجل تعیین کرده تا تسلیم شوند. به گزارش رویترز وزارت دفاع روسیه از این سربازان خواسته که تا ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت مسکو جنگ علیه نیروهای روسیه را متوقف کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *