دستور پوتین برای محاصره آخرین سنگرگاه ماریوپول

در میان دو و آتش جنگ در اوکراین، روسیه از تصرف کامل شهر ماریوپول خبر می دهد. شهری بندری که دو ماه تمام در محاصره نیروهای روسی به سر میبرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز به نیروهایش دستور داده، که آخرین سنگرهای نیروهای اوکراینی را محاصره کنند.

یکی از این سنگرها کارخانه آهن و فولاد است که نیروهای اوکراینی و غیرنظامیان گیرمانده در آن حضور دارند. پوتین اما به نیروهای روسی دستورداده حمله بر این کارخانه را کنار بگذارند.

ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهور روسیه:

“این ناحیه صنعتی را مسدود کنید طوری که حتی یک حشره هم نتواند رد شود.هیچ نیازی نیست وارد آن دالان‌های زیرزمینی شوید و در میان این تاسیسات صنعتی در زیر زمین بخزید”.

برخلاف ادعای دولت روسیه، رئیس جمهور اوکراین اما سقوط کامل ماریوپول را رد می کند. او می پذیرد که نیروهای روسی مناطق بیشتری را در اختیار گرفته اما به گفته او، هنوز هم مقاومت نیروهای اوکراینی ادامه دارد.

ولادیمیر زلنیسکی؛ رئیس جمهور اوکراین:

” روسیه بیشتر شهر بندری ماریوپل را کنترل می کند، اما نیروهای ما آنجا هستند و مقاومت را در برابر ارتش روسیه ادامه می دهند و وضعیت دشوار است، وضعیت بد است، اما هنوز چندین راه برای “آزادسازی” شهر وجود دارد.”

رئیس جمهور امریکا هم می‌گوید سند و شواهد موثق از سقوط کامل ماریوپول وجود ندارد و سقوط این شهر بندری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. او اما هشدار داد که روسیه برای فاز جدید حملات خود بر اوکراین آمادگی می گیرد.

بایدن با تاکید بر حمایت از اوکراین، از بسته کمکی نظامی به ارزش ۸۰۰ میلیون دالری کاخ سفید به کی یف خبر داد.

جو بایدن؛ رئیس جمهور امریکا

” ما در دوره حساسی هستیم که طی آن روس‌ها زمینه را برای فاز بعدی این جنگ آماده می‌کنند. ایالات متحده و متحدان ما تلاش می‌کنند به سرعت سلاح‌ها و تجهیزات مورد نیاز اوکراین را تامین کنند”.

با این همه، تصرف ماریوپل یکی از اهداف مهم جنگ برای پوتین است. آن طرف رئیس جمهور اوکراین اما می گوید برای ایستادن در برابر حملات روسیه ماهانه به هفت میلیارد دالر کمک نیاز دارد. هزینه‌ای که هنوز مشخص نیست متحدان غربی اش پرداخت خواهد کرد یا خیر؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *