سرپل – انتقاد باشندگان ولسوالی بلخاب از کمبود امکانات صحی و نبود داکتران متخصص

باشندگان ولسوالی بلخاب ولایت سرپل می‌گویند، در بخش دسترسی به خدمات صحی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

از سوی‌هم سرپرست شفاخانه ولسوالی بلخاب گفته است بخاطر کمبود بستر، نبود داکتران متخصص در تمام بخش‌های درمانی و ادویه این شفاخانه ظرفیت درمان بیماران را ندارد.

باشندگان محل و مسوولین شفاخانه از حکومت سرپرست و وزارت صحت عامه میخواهند که ظرفیت این شفاخانه را از ۳۰ بستر به پنجاه بستر ارتقا دهند.

باشندگان این ولسوالی برای رسیدن به این مرکز صحی باید ساعت‌ها فاصله را بپیمایند. براساس آمارها، روزانه بیش از ۳۰۰ نفر برای درمان به این شفاخانه مراجعه می‌‎کنند.

مریض داران و باشندگان ولسوالی بلخاب می گویند در بخش صحی با مشکلات زیادی مواجه اند. آنان از نبود امکانات بستر و نبود دوا در این شفاخانه شکایت دارند.

کوهستانی بودن این جغرافیا به مشکلات مردم افزوده و دسترسی آنها را به خدمات صحی سخت تر کرده. شماری از داکتران در این شفاخانه می‌گویند به دلیل دوری راه بسیاری از بانوان باردار هنگام زایمان جان شان را از دست می دهند.

در کنار دوری راه، دست داکتران هم از درمان بیماران کوتاه است. به دلیل نبود امکانات کافی.

با سقوط حکومت پیشین بسیاری از مراکز صحی و شفاخانه‎‎هایی که از سوی نهادهای خارجی تمویل می شد، یا مسدود شدند یا هم عرضه خدمات صحی در آنها کاهش یافته است.

با این حال، باشندگان ولسوالی بلخاب از وزارت صحت عامه می خواهد، شفاخانه این ولسوالی را از ۳۰ بستر به ۵۰ بستر افزایش دهد.

باشندگان ولسوالی بلخاب درحالی از کمبود امکانات درمانی در شفاخانه این ولسوالی شکایت دارند که وزارت صحت  عامه گفته سازمان صحی جهان و یونیسف مسوولیت تمویل مالی و ادویه شفاخانه ها را در کشور به عهده گرفته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *