لائوروف: اگر مسئولان کابل دولت فراگیر تشکیل دهند، روسیه آنان را به‌رسمیت می‌شناسد

پس از واگذاری سفارت افغانستان به نماینده حکومت جدید، حالا مسکو می خواهد گام دیگری را برای به رسمیت شناختن حاکمان فعلی کابل بردارد، البته مشروط بر اینکه در افغانستان دولت فراگیر شکل بگیرد.

سرگئی لائوروف، وزیر خارجه روسیه گفت، در حال حاضر همه اعضای حکومت از نظر سیاسی، عضو یک گروه هستند.

به گفته او، گام نهادن روسیه برای به رسمیت شناخته شدن حکومت جدید بستگی به عملکرد کابل دارد.

سرگی لائوروف؛ وزیر امور خارجه‌ روسیه:

“ما می‌خواهیم برای به رسمیت‌شناختن کامل دیپلماتیک مقامات جدید در افغانستان کار کنیم. با این درک که آنها به عهد خود عمل خواهند کرد و یک حکومت فراگیر را نه تنها از منظر قومی، [بلکه از نظر] اعتقادی تشکیل دهند.”

وزیر خارجه روسیه می گوید تماس های منظمی میان کابل و مسکو از طریق سفارت‌خانه های دو کشور جریان دارد و مسائل و همکاری اقتصادی نیز مد نظر است.

با این حال، دبیرکل سازمان ملل اما از وضعیت اقتصادی در افغانستان ابراز نگرانی می کند.

گوترش هشدار داد، سقوط نظام اقتصادی پیامد فاجعه باری برای مردم افغانستان دارد و برای جلوگیری از آن، افغانستان نیاز فوری به تزریق پول نقد دارد.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد:

“در نبود پول و نقدینه برای اقتصاد افغانستان، پیامدهای سقوط اقتصاد برای مردم این کشور فاجعه بار خواهد بود. بناَ ما از جامعه جهانی خواسته ایم که شرایط را برای تزریق پول نقد در اقتصاد افغانستان ایجاد کند.”

روسیه در حالی از کار برای به رسمیت شناخته شدن حکومت جدید افغانستان سخن می زند که از دید احزاب سیاسی و کارشناسان، کابل هنوز شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل نکرده است.

با این حال روسیه یکی از چهار کشوری است که نماینده معرفی شده حکومت جدید افغانستان را پذیرفته و حتی سفارت این کشور را به دیپلمات جدید واگذار کرده است. به رغم این تلاش‌ها اما هیچ کشوری هنوز حاکمان جدید را به رسمیت نشناخته‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *