چالش‌های ترانزیتی افغانستان با کشورهای همسایه

افغانستان از طریق نزدیک به ۱۰ بندر زمینی با کشورهای همسایه وصل است و از این بنادر به صادرات و واردات کالاهای تجارتی می‌پردازد.

مسولان در اتاق تجارت می‌گویند، افغانستان اکثر اقلام صادراتی شان را از بنادر سپین بولدک، تورخم و غلام خان به پاکستان انتقال می‌دهد و کالای های مورد نیاز را از بنادر اسلام‌قلعه، ابونصر فراهی، آقینه، حیرتان، تورغندی و شیرخان بندر وارد می‌کند.

اما به گفته این مسولان، مشکل اصلی سیاست زدگی بنادر افغانستان است، بنادر که به گفته آنان با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی میان افغانسان و کشورهای همسایه، بروی تجار افغان بسته می شود.

مسولان می‌گویند، بیشترین مشکل را در این مورد نخست با پاکستان و سپس با ایران دارد.

آگاهان مسایل اقتصادی هم گفته‌اند، تاجران و شهروندان افغانستان سال‌هاست که تاوان تنش‌های سیاسی میان کشورها را در عرصه تجارت و اقتصاد پرداخت می‌کنند.

پیشنهاد آنان به حکومت این است که با همسایگان وارد گفتگو شود و این چالش را ریشه‌ای ودایمی حل کند.

حقوقدانان نیز می‌گویند، از لحاظ حقوقی، افغانستان می‌تواند مشکلات از این قبیل را از طریق سازمان تجارت جهانی حل کند، کشوری که عضو این سازمان معتبر جهانی است.

با اینحال، افغانستان کشوری است که با ضعف شدید اقتصادی مواجه است و در صورت مسدود شدن بنادر هرچند به مدت کوتاه؛ قیمت کالاهای مورد نیاز شهروندان چند برابر افزایش می یابد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *