اظهارات متناقض مقام‌های ارشد نظامی امریکا در مورد حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان

دیوید پترایوس، رئیس پیشین استخبارات امریکا، از خشونت‌های اخیر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که پیشبینی شده بود که مسوولان جدید کابل توانایی برقراری امنیت را ندارند.

به گفته‌ی او دلیل افزایش خشونت، آزادی هزاران نفر از زندان‌های افغانستان توسط حاکمان جدید است، به باور این نظامی امریکایی، با آزادی اعضای گروه‌های تروریستی، این گروه‌ها دوباره مقتدر شده‌اند و به حملات‌شان می‌پردازند، رئیس پیشین استخبارات امریکا گفت:

” به یاد داشته باشید که ما از قبل هراس داشتیم که با روی‌کارآمدن طالبان، آن‌ها توانایی برقراری امنیت تمام قلمرو افغانستان را نخواهند داشت. خشونت‌های اخیر و منسجم شدن گروه‌های مختلف برای طالبان مشکلات امنیتی ایجاد کرده است.”

جنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا، اما گفته که گروه داعش در انسجام خود در افغانستان ناکام مانده است.

مارک میلی روز چهارشنبه در نشست استماعیه سنای امریکا گفته که با توجه به گزارش‌های استخباراتی و رسانه‌ای، به نظر می‌آید که گروه‌های تروریستی می‌خواهند خود را دو باره در افغانستان منسجم کنند، اما تاهنوز در این کار موفق نشده‌اند.

او گفته که درحال حاضر داعش در افغانستان تهدیدی برای امنیت امریکا نیست، اما آنان فعالیت‌های این گروه را از نزدیک زیر نظر دارند و در صورت بروز تهدید، برنامه‌های متناسب روی دست خواهد گرفت.

ازسویی دیگر، رئیس پیشین سازمان استخبارات امریکا تجهیزات به‌جامانده آمریکایی در افغانستان را نگران‌کننده خوانده؛ اما گفته این تسلیحات به اندازه‌ای که گزارش شده جدی نیست.

گفته می‌شود که امریکا به ارزش هفت میلیارد دالر تجهیزات نظامی را که به دولت افغانستان سپرده بود، پس از خروج در این کشور جا گذاشته است.

با این‌حال کارشناسان امور بارها امریکا را در وضعیت ایجاد شده در افغانستان مقصر خوانده اند. براساس این استدلال امریکایی‌ها با سیاست‌های دو پهلو و عدم صداقت شان با کابل باعث ایجاد وضعیت کنونی شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *