مانع تراشی امریکا هم‌زمان با تلاش‌ها برای احیای توافق برجام

هم‌زمان با تلاش‌ها برای احیای توافق برجام، مقام‌های امریکایی بر طبل تحریم‌ها علیه ایران می‌کوبند.

به تازگی اعضای سنای امریکا به طرح پیشنهادی رای داده که براساس آن تحریم‌های سپاه ادامه یابد. مجلس سنای امریکا هم طرحی را برای حفظ تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران با هدف محدود کردن همکاری‌ها با چین تصویب کرد.

هرچند این طرح الزام‌آور نیست و تنها جنبه نمادین و ابراز نظر سنای امریکا است؛ اما این

اقدامات می‌تواند مانعی در برابر مذاکرات وین باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با اذعان به پیشترفت‌ها در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین می‌گوید هنوز دست‌یابی به توافق نهایی مشخص نیست.

او اما گفت امریکا خود را برای سناریویی رسیدن به توافق و یا عدم توافق در مذاکرات وین آماده می‌کند و با متحدان اروپایی خود در حال رایزنی است، ندپرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت:

” از آنجا که احتمال احیای برجام در وضعیتی «نامطمئن» قرار دارد، آمریکا خود را برای دو سناریوی شکست و موفقیت مذاکرات وین آماده می‌کند. ما همچنان متعهد به بررسی امکان بازگشت متقابل به پایبندی مشترک به برجام هستیم به این دلیل که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع ما است.”

ایران، اما بارها امریکا را به عهد شکنی و زیاده خواهی متهم کرده می‌گوید برای رسیدن به توافق خوب و پایدار مصمم است، اما واشنگتن از آن شانه خانه می‌کند.

با این حال، تهران تاکنون در مورد تصمیم سناتوران امریکایی بر ادامه تحریم‌های سپا و بانک مرکزی ایران واکنش نشان نداده، اما مجید تخت روانچی، نماینده دایمی ایران در سازمان ملل گفت این تحریم‌ها مشکلات اقتصادی و تجاری مردم را بیشتر می‌کند، نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود:

“این تحریم ها سبب افزایش مشکلات اقتصادی، تجاری و مالی برای کشورهای تحت تحریم شده و ضمن تضعیف رشد اقتصادی این کشورها، مانع از دسترسی به تجهیزات و مواد اولیه پزشکی بواسطه ایجاد محدودیت در دسترسی به منابع مالی خارجی می‌گردد.”

با این همه دیده شود که شالوده توافق برجام می‌تواند جان تازه بگیرد یا نه، هرچند حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه ایران دو روز پیش گفته بود امریکا باید با رویکرد واقع بینانه به اصلاح رفتار غیرقانونی ترامپ پیشی بگیرد و در مسیر ابتکار سیاسی گام بردارد؛ مسیری‌که به گفته او، تهران برای رسیدن به توافق نهایی ادامه می‌دهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *