خط و نشان‌کشی روسیه به سازمان ملل و اوکراین در مورد خروج غیرنظامیان از شهرماریوپول

تقلای سازمان ملل برای نجات غیرنظامیان گیرمانده در شهر ماریوپول!

شهری که حالا ویرانه‌یی بیش از آن بجا نمانده. صدها و شاید هم هزاران غیرنظامی در کارخانه آزوفستال گیر مانده اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت، دو عملیات از غیرنظامیان از شهرماریوپول به پایان رسیده و نزدیک به ۵۰۰ غیرنظامی از کارخانه آزوفستال بیرون کشیده شده. به گفته او، سومین عملیات درحال انجام است.

او گفت در دیدارش با ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه بر ایجاد کریدور بشردوستانه برای نجات غیرنظامیان تاکید کرده است.

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل:

“من قویا خواستار ایجاد یک کریدور بشردوستانه امن و مؤثر برای خروج  غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوفستال شدم. هدف ما ابتدا فراهم کردن امکان خروج امن غیرنظامیان از کارخانه آزوفستال و بعد سایر نقاط ماریوپل در هر جهتی (روسیه یا اوکراین) که مردم انتخاب کنند و ارائه کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان است.”

رئیس جمهور روسیه اما برای خروج غیرنظامیان از شهرماریوپول شرط تعیین کرده است. پوتین گفته نیروهایش به شرط تسلیم شدن نیروهای اوکراینی گیرمانده در کارخانه آزوفستال، آماده ایجاد کریدور امن هستند.

واسیلی نبنزیا؛ نماینده روسیه اما پیامد جنگ اوکراین را به گردن غرب انداخت و گفت نگرانی های امنیتی روسیه را نادیده گرفته بود.

به گفته او، حالا جنگ جهانی اقتصادی در حال وقوع است.

واسیلی نبنزیا؛ نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد:

“این یک جنگ در اوکراین نیست، برخلاف آنچه شما می گویید، این یک جنگ نیابتی غرب علیه فدراسیون روسیه است. گویی شما مشتاقانه منتظر این لحظه بودید تا سرکوب روسیه را آغاز کنید. اگر قرار باشد درباره جنگ جهانی صحبت کنیم، بدون شک، امروز در سطح اقتصادی به راه افتاده است.”

با این حال به رغم تلاش‌ها برای نجات غیرنظامیان اما میدان جنگ در اوکراین گرم است. به تازگی نیویارک تایمز گزارش داده که اوکراین به کمک اطلاعات امریکا، جنرالان روسی را در این کشور هدف قرار داده است.اتهامی که پنتاگون آن را رد می کند.

جان کربی؛ سخنگوی پنتاگون:

“ما اطلاعاتی در باره محل اختفای فرماندهان ارشد نظامی در میدان نبرد ارائه نمی دهیم، و همچنین در تصمیم گیری‌های نهایی ارتش اوکراین برای تعیین اهداف حملات مشارکت نداریم. ” با این حال، نماینده اوکراین و چند کشور دیگر بدون اشاره به متوقف شدن مذاکرات میان روسیه و اوکراین خواهان پایان جنگ اوکراین شدند. جنگی که به گفته دبیرکل سامان ملل، بازار انرژی و سیستم مالی جهان را مختل کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *