دستور تازه حکومت در مورد حجاب زنان

مراسم اعلام طرح دستور حکومت در مورد حجاب زنان؛ دستور ‌که زنان به رعایت آن مجبور شده‌اند.

براساس این دستور، زنان پس از این باید حجاب کامل را رعایت کند؛ یعنی هنگام روبرو شدن با مردان نامحرم، تمامی اعضای بدن، بدون چشم پوشانده شود.

چسپ نپوشیدن و نازگ نبودن لباس از دیگر مواردی است که در رعایت حجاب زنان حتمی گفته شده است. وزارت امر به معروف و نهی از منکر هدف از صدور این حکم و دستور را جلوگیری از فساد در جامعه گفته.

به باور مسئولان حکومت، درحال حاضر ۹۹ درصد زنان حجاب اسلامی را رعایت و تنها یک درصد دیگر حجاب را رعایت نمی‌کنند. می‌گویند اگر جلو این یک فیصد گرفته نشود، باعث ترویج فرهنگ بی‌حجابی و فساد در جامعه می‌شود.

این دستور تازه حاکمان جدید در حالی علیه زنان وضع می‌شود که هنوز هیچ کشوری، حکومت جدید را به رسمیت نشناخته است.

حکومت، اما می‌گوید که در چند ماه گذشته که قناعت کشورهای خارجی فراهم نشد، حالا ضرور است که به گفته آنها احکام الهی پیاده و عملی کنند.

آگاهان اما معتقدند که حکومت با وضع محدودیت‌های جدید شرایط برای به رسمیت شناختن را دشوار می‌کند. جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت جدید رعایت کامل حقوق زنان، حق آموزش به دختران، آزادی بیان و موارد دیگر را مطرح کردند؛ حکومت کنونی، اما تا حالا به این خواست‌های جامعه جهانی تمکین نکرده است.

ازسویی هم این فرمان جدید حکومت در مورد حجاب زنان، با واکنش‌های گسترده روبرو شده است. یوناما گفته، این تصمیم ممکن تعامل کابل با جامعه ی بین‌المللی را دشوارتر ‌سازد.

هیدربار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر نیز گفته، هدف از این تصمیم، حذف زنان و دختران از زندگی عمومی است، سفیر اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان نیز گفته، نقض آزادی زنان، چالشی در برابر دوام حکومت فعلی افغانستان است. رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان گفته، مسئولان کابل به‌جای رسیدگی به بحران اقتصادی، به سرکوب زنان و دختران ادامه می‌دهند.

همزمان، سازمان دیدبان حقوق بشر گفته، کشورهایی که از حقوق زنان حمایت می‌کنند، باید یک نشست اضطراری را در این زمینه برگزار کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *