هشدار وزیر خارجه آلمان درباره بحران غذایی در جهان

افزایش هشدارها درباره بحران غذایی در جهان؛ وزیر خارجه آلمان در آغاز جلسه رایزنی میان وزرای خارجه کشورهای جی ۷ که در آلمان برگزار شده، اعلام کرد، آفریقا و خاورمیانه از عدم تحویل غلات اوکراین به شدت صدمه خواهد دید.

او در این نشست سه روزه که در شمال کشورش برپا شده تاکید کرد، که اعضای گروه هفت به‌عنوان صنعتی‌ترین کشورها، مسئولیت ویژه‌ای در این زمینه دارند، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان گفت:

” در حال حاضر ۲۵ میلیون تن غلات که بخشی از مواد غذایی میلیون‌ها نفر در جهان را تامین می‌کند تنها در بندر اودسای اوکراین مسدود شده است. کشورهای آفریقایی و خاورمیانه به این محصولات نیاز فوری دارند.”

وزیران کشورهای عضو گروه هفت متشکل از آلمان، فرانسه، ایتالیا، جاپان، بریتانیا، امریکا و کانادا طی سه روز رایزنی در این نشست به ویژه در خصوص راه‌های رفع موانع موجود برای صادرات غلات اوکراین که بواسطه محاصره بنادر این کشور در دریای سیاه با مشکل مواجه شده گفتگو خواهند کرد.

درهمین حال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه به دولت‌های غربی درباره عواقب تحریم‌ها علیه مسکو هشدار داد.

پوتین با اشاره به تحولات ناشی از تحریم‌های چند ماه اخیر کشورهای غربی گفت در حال حاضر جهان با خطر قحطی مواجه شده است، ولادیمیر پوتین افزود:

” این اعتیاد تحریمی متداوم، ناچاراً به پیچیده‌ترین و وخیم‌ترین عواقب برای اتحادیه اروپا، شهروندان آن‌ها و کشورهای فقیر جهان منجر خواهد شد. در این صورت، تمام تقصیرات متوجه نخبگان کشورهای غربی خواهد بود که آماده هستند باقی جهان را قربانی حفظ سلطه جهانی خود کنند.”

تا پیش از حمله‌ای روسیه، اوکراین گندم و غلات را از طریق بنادر دریای سیاه صادر می کرد که در حال حاضر از سوی روسیه مسدود شده است. با حمله نظامی روسیه به اوکراین قیمت مواد غذایی در جهان نیز افزایش یافته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *