کابل – تصویب بودجه سال مالی ۱۴۰۱

حکومت سرپرست روز (شنبه، بیست‌چهارم ثور) از تصویب بودجه سال مالی ۱۴۰۱ خبرداد. مولوی عبدالسلام حنفی؛ معاون دوم نخست وزیر در جلسه گفت: بودجه سال مالی هزاروچهارصدویک ۲۳۱٫۴ میلیارد دالر می‌باشد که ۲۰۳ عشاریه ۴ میلیارد آن بودجه عادی و ۲۷٫۹ میلیارد آن بودجه انکشافی می‌باشد. به گفته حنفی این بودجه به صورت کامل از عواید داخلی تمویل می‌گردد.

این بودجه در حالی اعلام می‌شود که یک‌سال پیش، مجلس نمایندگان پیشین افغانستان بودجه ۴۷۳ میلیاردی را تصویب کرده بود، یعنی ده میلیارد بیشتر از دو برابر بودجه حاضر،  معاون دوم نخست وزیر گفت: این بودجه به‌صورت کامل از عواید داخلی و در آمدهای حکومت تمویل می‌شود برعکس سندهای مالی سال‌های پیش که یک بخش قابل توجه آن را کمک‌های جهانی تشکیل می‌داد.

اما سوال این‌جاست، با کمتر از نصف بودجه یک‌سال قبل چگونه می‌توان به مشکلات و مسائل کلان اقتصادی و امور حکومت داری رسیدگی کرد. در حالیکه فقر در افغانستان بیداد می‌کند و کابل در انزوای سیاسی و عدم مشروعیت جهانی قرار دارد.

حنفی در جلسه گفت: برای حل مشکلات مالی یک کمیسیون ویژه تشکیل شده است. این کمیسیون قرار است روی یکسان سازی معاشات کارمندان دولتی کار کرده و معاشات بلند مقام‌های عالی رتبه را کاهش دهد اما در میزان معاش کارمندان سطح پایین تغییری ایجاد نمی گردد. 

در این جلسه هم‌چنان گفته شد، بودجه انکشافی بیشتر روی پروژه‌های سرمایه گذاری خواهد شد که در آمد زا بوده و تاثیر مستقیم بر دسترخوان مردم داشته باشد.

حالا دیده شود، برنامه‌های اقتصادی حکومت می‌تواند چالش‌های بنیاد برانداز فقر و بیکاری در کشور را کاهش داده یا وضعیت بد اقتصادی هم‌چنان بر شانه‌های مردم فقیر افغانستان سنگینی خواهد کرد؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *