تأکید سران کابل بر برقراری روابط سازنده با جهان

نمایندگان کشورهای عضو سازمان شانگهای در دهلی‌نو گردهم آمدند تا در مورد تقویت همکاری در مبارزه با چالش‌های امنیتی منطقه‌ای باهم رایزنی کنند.

تمرکز اصلی این نشست چهار روزه اما روی وضعیت افغانستان است، به ویژه مقابله با گروهای تروریستی خارجی در این کشور، گروه‌های که سازمان ملل می‌گوید، در حال جان گرفتن است.

سفیر حکومت پیشین افغانستان در دهلی‌نو، هم در تویتی با استقبال از این نشست گفته، وضعیت امنیتی و بحران بشری در افغانستان در ۹ ماه گذشته بدتر شده است.

برعکس این نگرانی اما حاکمان جدید افغانستان می‌گویند جای نگرانی نیست و از افغانستان تهدیدی متوجه کشور دیگری نخواهد شد.

سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله در گفتگو با سی ان ان گفته، آنها به توافقنامه دوحه پایبند هستند و افغانستان هرگز تهدید تروریستی برای امریکا نخواهد بود.

او همچنین گفت، حاکمان جدید افغانستان به امریکا به چشم دشمن نمی‌بیند و در آینده روابط خوب با امریکا و سایر کشورهای جهان خواهد داشت، سرپرست وزارت داخله گفت:

در حال حاضر ما به آنها به‌عنوان دشمن نگاه نمی‌کنیم و بارها و بارها درباره‌ی دیپلماسی صحبت کرده‌ایم، زمان آن است تا درباره‌ی دیپلماسی صحبت کنیم.

به رغم این نرمش‌ها در موضع حاکمان جدید؛ جهان اما هنوز چراغ سبز برای برقراری روابط دیپلماتیک و رسمی به جانب کابل نشان نداده است.

با اینحال ازبکستان اما گفته تا پایان ماه جولای میلادی نشستی را در مورد افغانستان برگزار می‌کند. کابل انتظار دارد که کشورهای شرکت کننده باید دست همکاری به افغانستان بدهد.

با این همه، جهان همچنان نگران وضعیت افغانستان است، بتازگی رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تصمیم گرفتند که امنیت سرحدات کشورهای عضو این سازمان با افغانستان را تقویت کنند.

از سوی هم برخی رسانه‌ها به نقل از منابعی محلی گزارش داده‌اند که نظامیان تاجیکستان روز گذشته در مرز شیرخان بندر رزمایش نظامی برگزار کردند.

فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در هند در رشته‌تویتی از هند به‌خاطر میزبانی این نشست تشکر کرده و گفته است که وضعیت امنیتی و انسانی در افغانستان در نُه ماه گذشته بدتر شده است.

او که از دیپلمات‌های حکومت پیشین است نوشته است: «ما انتظار داریم که این نشست برای همه مسائل مهم مرتبط با وضعیت امنیتی در افغانستان راه حل‌هایی را مطرح و پیشنهاد دهد.»

ماموندزی تأکید کرده است که همکاری صمیمانه امنیتی منطقه‌ای به ویژه کشورهای همسایه تنها راه پیشرفت برای صلح و توسعه در افغانستان و منطقه است.

این درحالی است که پس از تسلط طالبان، نگرانی‌هایی درباره‌ی گسترش تروریسم در افغانستان مطرح می‌شود. طالبان اما تأکید دارند که اجازه استفاده از افغانستان علیه کشوری را نمی‌دهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *