سفر گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل به کابل

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل برای ارزیابی وضعیت حقوق بشر به کابل آمده است.

هدف از این سفر ده روزه ‌او، ارزیابی وضعیت حقوق بشر و گفت‌وگو برای اجرای تعهدات افغانستان در چارچوب اسناد بین‌المللی حقوق بشر عنوان شده است.

وزارت خارجه‌ می‌گوید، که گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در دیدار با امیرخان متقی درباره‌ی اهداف سفر خود به افغانستان، ماموریت محول‌شده و برنامه‌ کاری خود توضیحات داده است.

به گفته وزارت خارجه‌، متقی از ریچارد بنت خواسته که براساس حقایق گزارش مستند تهیه کند، نه اینکه از قول رسانه‌ها، حلقات مغرض و افراد مخالف حکومت مقیم خارج قضاوت شود.

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر در دیدار با ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل گفته که حقوق بشر در افغانستان نسبت به گذشته بهتر تامین شده است. فعالان سیاسی اما وضعیت حقوق بشر در کشور را نگران کننده خوانده می‌گویند که نهادهای مدافع حقوق بشر باید بالای حاکمان جدید بخاطر رعایت حقوق بشر فشار بیاورند.

ریچارد بنت گفته که گزارش خود را بر اساس واقعیت‌ها تهیه خواهد کرد. او حدود دو ماه پیش از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به این سمت منصوب شد. هدف از انتصاب او، نظارت، ارزیابی و مستندسازی وضعیت حقوق بشر در افغانستان اعلام شده است.

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در حالی به افغانستان سفر می‌کند که وضعیت حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان و دختران پس از تسلط حاکمان جدید با نگرانی جدی همراه شده است.

حکومت سرپرست محدودیت‌های علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند. در حال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند به مکتب بروند و همچنان در برابر کار زنان در ادارات دولتی محدودیت وضع شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *