افزایش سه برابری واقعیات سرخکان در کشور

افزایش تکان‌دهنده واقعیات سرخکان در کشور!

آمارهای هفته‌وار و ماهوار وزارت صحت عامه نشان دهنده، افزایش سه برابری واقعیات سرخکان در کشور است.

تنها در یک ربع سال جاری میلادی ۴۲ هزار تن به بیماری سرخکان مبتلا شدن در حالی که در تمام طول سال گذشته میلادی ۳۰۳۳۳ واقعه مثبت ثبت شده بود.

در سال گذشته میلادی ۱۰۸ تن از اثر این بیماری جان باخته بود؛ اما در سال جاری تنها در چهار ماه ۲۴۷ تن جان باخته اند.

افزایش فقر و گرسنگی  و سوء تغذیه نوزادان و کودکان و عدم دسترسی به خدمات صحی باعث شده که واقعیات سرخکان در کشور بگونه بی‌پیشینه افزایش بیابد.

کودکانی‌که امنیت کامل غذایی نداشته باشند، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند چون مقاومت وجود شان در مقابل این بیماری پایین است.

درهمین حال داکتران از خانواده‌ها می‌خواهند برای جلوگیری از مصاب شدن کودکان به سرخکان در کنار تطبیق دو مرحله واکسین به بلند بردن سیستم ایمنی بدن کودکان با شیر مادر توجه جدی داشته باشند.

بیشتر واقعیات سرخکان در ولایات کابل، بدخشان، هلمند و ننگرهار به ثبت رسیده. وزارت عامه برای مهار افزایش این واقعیات دو کمپاین سراسری واکسین سرخکان را طرح کرده که مرحله اول آن تطبیق شده، اما در مرحله دوم با کمبود واکسین روبرو شده که از نهادهای خارجی درخواست کمک کرده است.

سرخکان، بیماری فوق‌العاده ساری است که از طریق سرفه و حدسه از یک شخص به شخص دیگر انتقال می‌کند. تب بالا، سرفه، ذکام و حجم زیادی از جوش‌های سرخ رنگ در بدن بیمار، از علایم بیماری سرخکان است و ممکن ویروس این بیماری تا ۱۴ روز در بدن بیمار بماند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *