دو دستگی اعضای ناتو بر سر پیوستن سویدن و فنلند به پیمان امنیتی ناتو

از مخالفت ترکیه تا استقبال امریکا از پیوستن سویدن و فنلند به پیمان ناتو!

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا می‌گوید، سویدن و فنلند شرایط لازم برای پیوستن به ناتو را دارند و به گفته او، پیوستن این دو کشور ناتو را قوی تر می‌کند. بایدن به کنایه به مخالفت ترکیه گفت، پیوستن اعضای جدید به ناتو تهدیدی برای هیچ کشوری نیست بلکه هدف ناتو دفاع در برابر تجاوز است.

جو بایدن؛ رئیس جمهور امریکا دراینباره گفت:

اجازه دهید واضح بگویم، پیوستن اعضای جدید به ناتو، تهدیدی برای هیچ کشوری نیست. هرگز چنین نبوده است. هدف ناتو دفاع در برابر تجاوز است. این هدف آن  دفاع است.”

رئیس جمهور ترکیه اما بر طبل مخالفت کوبیده و می‌گوید، نظرش تغییر نخواهد کرد و تا آخر پای حرفش می ماند. او همچنین گفت، موضع‌اش را در قبال پیوستن سویدن و فنلند به دوستان انقره رسانده.

پیشتر، رجب طیب اردوغان گفته بود، این دو کشور گروه های تروریستی را به خود جا داده و عضویت آنها در ناتو امنیت ترکیه را به خطر می اندازد.

رجب طیب اردوغان؛ رئیس جمهور ترکیه:

“ما به دوستان مرتبط خود گفته‌ایم که به الحاق فنلند و سویدن به ناتو «نه» می‌گوییم و همین‌طور به راه خود ادامه می‌دهیم.»

دو روز پیش سویدن و فنلند درخواست عضویت شان را به ناتو به دبیرکل این سازمان تحویل دادند.

برای پیوستن عضو جدید به ناتو باید همه ۳۰ کشور عضو رای تایید بدهد، دو روز پیش اما جک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت به رغم مخالفت ترکیه مقام های امریکایی درخواست سویدن و فنلند برای عضویت در ناتو را خواهد پذیرفت.

ینس ستولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو اما گفت برای رفع نگرانی‌های ترکیه رسیدگی می کنیم تا به توافقی در این زمینه دست یابیم و بتوانیم به پیش حرکت کنیم.

ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو:

“ما به نگرانی‌هایی که ترکیه ابراز کرده رسیدگی می‌کنیم، زیرا وقتی یک متحد مهم (مانند ترکیه) نگرانی‌های امنیتی را مطرح می‌کند، مسائلی را مطرح می کند، البته تنها راه مقابله با آن نشستن و یافتن زمینه های مشترک است.”

در کنار درخواست فنلند و سویدن برای عضویت در پیمان ناتو، موضوع پیوستن اوکراین به این پیمان همچنان داغ است. به تازگی سنای امریکا کمک ۴۰ میلیون دالری را به اوکراین تصویب کرد.

این بسته کمکی شامل کمک‌های نظامی، اقتصادی و انسان دوستانه می‌شود و بزرگترین بسته کمکی برای اوکراین از زمان آغاز جنگ در اوکراین است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *