اعلام همکاری قطر برای دستیابی به یک توافق خود در مذاکرات برجام

شیخ تمیم بن حمد، آل ثانی که اخیرا به تهران رفته بود حالا به آلمان با اولاف شولتز نخست وزیر این کشور دیدار کرده است.

امیر قطر در نشست مشترک خبری با نخست وزیر آلمان گفت، با آقای شولتز در موارد مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای میان ایران و امریکا صحبت کرده اند. مذاکرات که روزهاست متوقف است و از سرگیری آن هم خبری نیست.

امیر قطر اما ابراز امیدواری کرده که طرف‌ها بتوانند به توافقاتی دست یابند او می‌گوید، قطر حاضر است برای رسیدن به توافق هسته‌ای میان طرف‌ها کمک کند، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی؛ امیر قطر گفت:

“با شولتز در باره حل و فصل مسالمت آمیز پرونده هسته‌ای ایران صحبت کردیم، ما به ضرورت توافق ایران با کشورهای اروپایی و امریکا پرداختیم و در این خصوص خوشبین هستیم، قطر حاضر است برای حل و فصل پرونده هسته‌ای میان طرف‌ها نقش بازی کند.”

هرچند براساس برخی گزارش‌ها بحث‌های تخنیکی در مذاکرات وین نهایی شده و حالا ضرورت است که امریکا و ایران تصامیم سیاسی شان را اتخاذ کنند. در این میان گفته شده که ایران خواهان خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سیاه امریکا قبل از امضای توافق برجام است، خواست که امریکا تاکنون پاسخ مثبت نداده است.

با این حال اولاف شولتز نخست وزیر آلمان امیدوار است که بتواند به توافقاتی با ایران دست یابد اما تاکید می‌کند طرف ها باید از فرصت پیش آمده استفاده کنند، اولاف شولتز؛ نخست وزیر آلمان افزود:

“امیدواریم توافق هسته‌ای با ایران از سوی همه طرف‌ها مورد موافقت قرا گیرد و این فرصت نباید از دست برود.”

در این میان برخی رسانه‌های امریکایی به نقل از یک دیپلمات اروپایی گفته، ایران و امریکا در مذاکرات برای احیای برجام به مسیرهای مختلفی در حرکت‌اند. این دیپلمات اروپایی پیشبینی کرده، که فاصله میان ایران و امریکا در بحث برجام در حال نزدیک شدن نیست و هر قدر که زمان سپری شود، فروپاشی مذاکرات محتمل است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران اما در صحبت تلفونی با جوزب بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته، سفر انریکه مورا به تهران مثبت و از آمادگی ایران برای رسیدن به یک توافق خبر داده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *