تاکید چین و پاکستان بر ایجاد ساختار سیاسی گسترده و فراگیر در افغانستان

در ادامه خواست‌ها برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، وزیران خارجه چین و پاکستان  در نشستی بر ایجاد ساختار سیاسی گسترده و فراگیر در این کشور تاکید کردند.

نشستی که بخشی از صحبت‌ها پیرامون اوضاع افغانستان است و دوطرف می‌گویند، ساختار سیاسی گسترده و فراگیر باید در این کشور ایجاد شود.

وانگ‌یی؛ وزیر خارجه چین در این نشست گفت:

“ما بر ایجاد ساختار سیاسی گسترده و فراگیر و محافظت از حقوق زنان و کودکان در افغانستان تاکید می‌کنیم. صلح و ثبات در افغانستان برای توسعه و شکوفایی منطقه حیاتی است.

وزیران خارجه دو کشور همچنین گفتند، آماده‌اند دهلیز اقتصادی چین – پاکستان را در مشورت با مسئولان فعلی کابل به افغانستان گسترش دهند. 

آنان از مسئولان فعلی کابل نیز خواستند، تا سیاست داخلی و خارجی متعادل‌ و سالم اتخاذ کرده و اجازه ندهند، که خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه مورد استفاده قرار گیرد.

بلاول بوتو زرداری؛ وزیر خارجه پاکستان نیز در اینباره گفت:

“ما تروریزم را دشمن مشترک دانسته و از کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم برای ایجاد همکاری و مبارزه با تروریزم در همه اشکال و مظاهر آن تلاش کنند.”

چین و پاکستان درحالی بر ایجاد ساختار سیاسی فراگیر در افغانستان تاکید می‌کنند که بتازگی، سفیر ناروی در توییتی نوشته، دشوار است با حکومتی در افغانستان مشارکت داشته باشند که همه‌شمول نباشد.

به رغم تاکید جامعه جهانی برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان، کابل اما بارها گفته، حکومت فعلی افغانستان همه‌شمول و فراگیر است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *