بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان در رابطه با سالروز شهادت امام صادق (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت امام صادق علیه السلام، سُلاله اطهر نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم، رییس مذهب شیعیان اثنی عشری عالم را به تمام مسلمانان جهان به خصوص ملت نجیب افغانستان تسلیـت عرض می نمائیم.

امام جعفر ابـن محـمد، مشهور به “صـادق” در نزد شیعیـان، امام معـصوم، و رئیـس مذهـب و الـگوی رفتار عملی و نظری می‌باشد و از نظر بسیاری از دانشمندان مذاهب دیگر(حتی دانشمندان غیر مسلمان منصف)گنجینه‌ئی پر بار از معارف اسلامی و علوم متداول عصر خود (مثل فقه، کلام، تفسیر، ادبیات، ریاضی، نجوم، فلسفه و …) بود. ایشان در زمان حیات خویش پر بار ترین حوزات درسی را داشته و بر ترین شاگردان را در علوم مخـتلف، خـصوصاً فقه و کلام تربیت کـرد و به همین دلیل امام ابوحنیفه (رح) در باره ایشان گفت: “من دانشمند تر از جعفر ابن محـمد ندیدم”.

در زمــان حیات مبارک ایشان ( نیمه‌ی اول قرن دوم هجری)، علاوه بر سرا زیر شدن شبهات گوناگون از خدا نا باوران خارجی، نحله‌های گوناگون فکری ودیگر اندیش در درون جامعه‌ی اسلامی به وجود آمد و امام با خوشروئی، حوصله‌مندی و سعه‌ی صدر به اشکالات آنها پاسخ می‌گفت و از این نظر مرجع و مَلجاء کسانی بود که شبهات و اشکالات دینی و فکری داشتند.

از جانب دیگر امام صادق(ع) حلقه وصلی میان پیشوایان مذاهب اســلامی عصـر خود بود؛ چنــانکه امام مالک (رح)گفــته است: “مدتی به حضور جعفربن محمد می‌رسیدم. آن حضرت اهل مزاح بود. همواره تبسم ملایمی برلب هایش نمایان بود، هنگامی که در محضر ایشان  نام مبارک رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به میان می‌آمد، رنگ رخساره‌های جعفربن محمد به سبزی و سپس به زردی می‌گرایید. در طول مدتی که به خانه آن حضرت آمد و شد داشتم، او را ندیدم جز دریکی ازاین سه حالت: یا نماز خواندن، یا روزه داشتن و یا قرائت قرآن.  من ندیدم ایشان بدون وضو و طهارت حدیثی از حضرت رسول (ص) نقل کند. من ندیدم که آن حضرت سخنی بی‌فایده و گزاف بگوید. او از عالمان زاهدی بود که از خدا خوف داشت. ترس از خدا سراسر وجودش را فراگرفته بود.

هرگز نشد که به محضرش شرفیاب شوم، جز این که زیراندازی که زیرپای آن حضرت گسترده شده بود، آن را از زیرپایش بر می‌داشت وزیر پای من می‌گستراند”.

از سیره‌ی پسندیده و مهم امام صادق(ع) نصیحت و راهنمایی زمامداران ( نصا‌یح الولات) بود که حاکمان سر زمین‌های اسلامی را همواره به عدل و انصـــاف، خوشروئی  و خدمــت به خـــلق الله نصیحــت و رهنمایی می‌کرد و این کارمهم را از طرق ملایم و مسالمت‌آمیز انجام می‌داد و از حرکت‌های تند انقلابی نسنجیده که ممکن بود خون مسلمانان را هدر بریزاند، بر حذر میداشت.

شورای علمای شیعه افغانستان ضمن تسلیت سالروز شهادت آن حضرت و تعظیم جایگاه دینی، علمی و اخلاقی آن بزرگوار همگان را به پیروی از سیره‌ی آن عصاره‌ی علم و عمل رسول خدا(ص) دعوت می‌نماید.

والسلام

 شورای علمای شیعه افغانستان 

۲۵شوال المکرم ۱۴۴۳

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *