سفر کمیشنر کمیسیون حقوق‌بشر سازمان ملل به چین

سفر یک عضو حقوق‌بشر سازمان ملل پس از ۱۷ سال به چین، سفر که با انتقادات مدافعان حقوق‌بشر در جهان نیز مواجه شده است.

چین همواره به‌دلیل کشتار و ظلم که در حق مسلمانان اویغور روا داشته، به نقض جدی حقوق بشر متهم است. رقیبان جهانی چین از جمله امریکا هم بارها از بدرفتاری چین با مسلمانان اویغور انتقاد کرده است.

خانم باشله پس از پایان سفرش به چین در یک نشست خبری مجازی گفت، هدف از این سفر او تحقیق و بررسی نقض حقوق بشر در چین نبوده بلکه او این سفرش را فرصتی برای تعامل با چین در مورد رعایت حقوق بشر و تغییر پالیسی چین نسبت به تروریزم عنوان کرده است، میشل باشله گفت:

“من در این سفرم از بیجینگ خواستم که پالیسی‎های ضد تروریزم خود را بازنگری کند تا با معیارات بین‌المللی حقوق بشر تطابق داشته باشد.”

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا نیز با نشر اعلامیه‌ای نسبت به سوء استفاده از این سفر کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل ابراز نگرانی کرده و گفته، چین حاضر نیست که زمینه دسترسی لازم و ارزیابی مستقل از وضعیت حقوق بشر در این کشور را فراهم کند.

خانم باشله اما از ایالت سنگیانگ جایی که بیشتر مسلمانان اویغور در آنجا زندگی می‌کنند نیز دیدن کرده است، باشله می‌گوید، در مورد مسلمانان اویغور با مقام های چینی صحبت کرده‌اند، کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود:

“من سوالات و نگرانی‌های را در مورد اعمال اقدامات ضد تروریزم، افراط زدایی و به ویژه تاثیر آن بر حقوق اویغورها و دیگر اقلیت‌های عمدتا مسلمان مطرح کرده‌ام.”

چین اما همواره هرگونه اتهامات و بد رفتاری با اقلیت‌های مذهبی و عدم دسترسی به اطلاعات در این کشور را رد کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *