توافق اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفت روسیه

اقدام تازه‌ای اتحادیه اروپا در مقابل روسیه، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گردهم آمدند، تا تحریم‌های جدید از جمله اعمال تحریم علیه نفت روسیه را به بررسی بگیرند. تصمیمی دشوار برای کشورهای که به‌شدت وابسته به نفت و گاز روسیه هستند.

ادامه عملیات نظامی روسیه بر اوکراین اما اتحادیه اروپا را مجبور کرده که به هر اقدامی که  بر اقتصاد روسیه آسیب وارد کند، دریغ نکنند.

سران این اتحادیه بلاخره پس از ساعت‌ها گفتگو بر سر منع واردات ۹۰ درصدی نفت روسیه، توافق کردند. علاوه بر آن گفته شده که اسپربانک، بزرگترین بانک روسیه نیز شامل این بسته تحریمی قرار گرفته است، اورزولا فوندر لاین؛ رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت:

“حالا شورای اتحادیه اروپا می‌تواند ممنوعیت ۹۰ درصدی کل واردات نفت از روسیه را تا اواخر سال جاری میلادی نهایی کند.”

خانم فن درلاین گفت، بر سر ۱۰ درصد باقی مانده واردات نفت از روسیه نیز وارد گفتگو خواهد شد.

شارل میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا نیز این اقدام اتحادیه اروپا علیه مسکو را برای خاموش کرن ماشین جنگی روسیه موثر خواند، رئیس شورای اتحادیه اروپا افزود:

“این تحریم‌ها بخش عمده از ماشین جنگی روسیه را از کار می‌اندازد و سبب فشار حد اکثری بر روسیه برای پایان جنگ خواهد شد.”

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برخی از این کشورها اما با اعمال صد درصدی تحریم‌های نفتی روسیه مخالفان اند. از جمله مجارستان!

نخست وزیر این کشور می‌گوید، قبل از وضع تحریم‌ها باید راه بدیل جستجو شود، ویکتور اوربان؛ نخست وزیر مجارستان گفت:

“انرژی یک چالش جدی است و ما باید قبل از اعمال تحریم، راه حل‌ها را پیدا کرده باشیم.”

اسلواکی، جمهوری چک و بلغارستان هم از جمله کشورهای اند که وابستگی نسبتا بیشتری به نفت روسیه دارند و خواهان زمان بیشتری برای قطع کامل نفت روسیه شدند.

ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین اما از اقدامات کُند اتحادیه اروپا در برابر روسیه انتقاد کرده و گفته که اکنون زمان برای تنش‌های داخلی نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *