رایزنی نمایندگان امریکا و اتحادیه اروپا با مقام‌های آسیای مرکزی در مورد افغانستان

سفر نماینده ویژه امریکا به کشورهای منطقه و رایزنی درباره افغانستان!

توماست وست، روز سه شنبه به تاجیکستان سفر کرد و با سراج‌الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان در مورد افغانستان و مبارزه با تروریزم بین المللی گفتگو کرده است.

وزارت خارجه تاجیکستان در خبرنامه‌ای می‌گوید که در این دیدار بر مبارزه با افراط‌ گرایی نیز تاکیده شده است.

خبرنامه افزوده، دو طرف در این دیدار بر ضرورت گسترش همکاری‌های دوشنبه و واشنگتن برای تحکیم حفاظت از مرزهای تاجیکستان و افغانستان و ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید کرده‌اند.

هم زمان با این، نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و آسیایی مرکزی در آلماتی پایتخت قزاقستان گردهم آمده و درباره‌ وضعیت افغانستان و رویکرد اروپا و آسیای مرکزی درباره افغانستان تبادل نظر کردند.

توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در تویتی نوشت، شرکت کنندگان این نشست تاکید کردند که زنان و دختران در افغانستان باید بتوانند به مکتب بروند، کار کنند و در زندگی عمومی مشارکت کامل داشته باشند.

توماس نیکلسون؛ نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت:

“ما ابتکارات جامعه بین‌المللی را برای رسیدگی به چالش‌های پیشروی اقتصاد افغانستان تأیید و بر اهمیت ثبات منطقه‌ای و ادامه گفت‌وگو تأکید کردیم.”

از سوی هم ارژان کازیخان، نماینده ویژه رئیس‌جمهور قزاقستان در امور همکاری‌های بین‌المللی، این نشست را سازنده خوانده و گفته، تلاش‌های هماهنگ برای رسیدگی موثر به طیف وسیعی از مسائل برای ایجاد ثبات در افغانستان ضروری و مورد نیاز است.

نماینده اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی نیز می‌گوید، همه تحولات در افغانستان روی میز است و از نظر نخواهد افتاد. به گفته او، تمرکز اصلی بر حقوق زنان و دخترانی که نقش مهمی در هر جامعه ایفا می‌کنند، است.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که کشورهای اروپایی و مجامع‌ بین‌المللی بارها بر برگشت دختران به مکاتب و بازگشت زنان به کار تأکید کرده‌اند؛ اما حکومت جدید می گوید، کار روی بازگشایی مکاتب دخترانه جریان دارد، اما مشخص نیست چه زمانی نهایی خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *