کابل – دیدار هیات یوناما با کمیسیون پیگیری مطالبات اهل تشیع در حوزه علمیه خاتم‌النبیین (ص)

دیدار هیات سیاسی یوناما با اعضای کمیسیون پیگیری مطالبات اهل تشیع، این دیدار دیروز در حوزه علمیه خاتم‌النبیین (ص) در کابل صورت گرفت.

استاد محمد اکبری، رئیس کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه گفت: جامعه شیعه، ۲۰ درصد ملت افغانستان را تشکیل می‌دهد. مطالبات جامعه شیعه افغانستان مشخص است و قبلا در جلسه ششم جدی سال ۱۴۰۰ با حضور نمایندگان بخش های مختلف جامعه شیعه به تصویب رسیده است.

وی با توضیح متن مطالبات و دیدگاه های جامعه شیعه افغانستان گفت: کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه جهت پیگیری و مذاکره روی همین خواسته‌ها با مقامات حکومت ایجاد شده است و تاکنون در جلساتی که با مقام‌هایحکومتی داشته، این خواسته‌ها و متن مکتوب آن را با مقامات شریک کرده است.

استاد محمد اکبری افزود: مهمترین مواردی که در متن مذکور آمده، ارکان مطالبات جامعه شیعه افغانستان می‌باشد که چهار موضوع عمده است.

  1. حفظ رسمیت مذهب جعفری
  2. ۲-    حفظ و رعایت و تطبیق قانون احوال شخصیه اهل تشیع افغانستان
  3. ۳-    مشارکت در تصمیم گیری های سیاسی
  4. و تامین امنیت

استاد اکبری گفت: شیعیان در مورد خود همان حقوق و مطالبات عمومی ملت افغانستان را می‌خواهند نه چیزی بیشتر و نه کمتر و حاضر هستند به عنوان بخشی از ملت افغانستان در آینده کشور و در آبادانی آن سهم خود را ایفا کنند.

استاد اکبری تاکید کرد که ملت افغانستان، چهل سال جنگ را پشت سر گذاشته و جنگ، فرصت های زیادی را از ملت ما گرفته است.

وی افزود: جنگ، راه حل نیست و بهترین و مطلوب ترین راه برای حفظ ثبات کشور و تامین عدالت اجتماعی و مشارکت عمومی، تفاهم و مذاکره و رویه مسالمت آمیز است.

به گفته استاد اکبری، مشی کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه نیز همین بوده که با روش تفاهم و گفتگوی مسالمت آمیز همه طرف‌های جامعه افغانستان به حقوق همدیگر احترام و تمکین کنند.

استاد اکبری، معضل میان کوچی‌ها و ده نشینان در مناطق مرکزی و حملات تروریستی اخیر بر مساجد، مراکز آموزشی و موترهای شهری را از نگرانی‌های فوری و فعلی جامعه شیعه افغانستان خواند.

خانم سیده مرضیه کاظمی نیز در سخنان خود گفت: موضوع تحصیل بانوان به عنوان یک مطالبه با حکومت مطرح شده و انتظار داریم این معضل به زودی حل گردد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *