واکنش‌ها به ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام

گزارش جنجالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد همکاری و عدم همکاری ایران با این نهاد بین‌المللی، گزارشی که در آن از عدم همکاری ایران با آژانس سخن گفته شده است. ایران اما می‌گوید، بازتاب‌دهنده واقعیت گفتگوهای تهران و آژانس نیست.

وزارت خارجه امریکا هم گفته، این گزارش باعث نگرانی جدی درباره عدم پاسخگویی ایران شده است.

ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا تایید کرد که واشنگتن فرانسه، انگلیس و آلمان را در پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی که قرار است به شورای حکام ارائه شود همراهی می‌کند، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت:

“می‌توانیم تایید کنیم که به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان در پی تصویب قطعنامه‌ای هستیم که بر ضرورت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می‌کند.”

روسیه و چین هم به این قطعنامه واکنش نشان داده است. میخائیل اولیانوف، نماینده مسکو در مذاکرات گفته، چنین قطعنامه‌ای برای حفظ روابط منظم میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مفید نخواهد بود و به احیای برجام کمک نخواهد کرد. چین اما می‌گوید، تصویب چنین قطعنامه مذاکرات نیم بند وین را مختل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت کشورش با چنین قطعنامه‌های مخالف است، ژائو لیجیان؛ سخنگوی وزارت خارجه چین افزود:

“مذاکرات بر سر از سرگیری پایبندی به برجام درحال حاضر در مقطع زمانی حیاتی قرار دارد. اقدامات مقابله‌جویانه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها باعث تضعیف همکاری‌های ایران و آژانس خواهد شد و روند مذاکرات را مختل خواهد کرد.”

با اینحال قرار است هفته آینده رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی گزارش خود را به شورای حکام پیشکش کند.  روز پنجشنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز در گفتگوی تلفنی با همتای سنگاپوری خود گفت، مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس، غیرسازنده است، حسین امیرعبداللهیان می افزاید:

“روند همکاری‌های فنی آژانس و سازمان انرژی اتمی و تأیید مکرر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس را نمی‌توان به یکباره با یک اعمال نظر شتاب‌زده سیاسی وارونه جلوه داد.”

این همه در حالی است که مذاکرات وین چند ماه است به تعطیلی رفته است. وزیر خارجه ایران می‌گوید احیای توافق برجام در دسترس اما مشروط بر اینکه همه طرف‌ها با واقع‌ بینی به دیپلماسی و تعهدات و نه تهدید، پایبند باشند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *