قندهار – نگرانی‌ها از خطر وقوع خشکسالی شدید

همزمان با تشدید نگرانی‌ها از خشکسالی در کشور بسیاری از کشتزارها در ولایت قندهار با خطر خشکیدن شدن روبرو هستند.

کشاورزان و باغداران می‌گویند، نسبت به سال‌های گذشته آب کمتری از بند دهله به زمین‌های آنان داده شده و بیشتر باغ‌ها و زمین‌های زراعتی‌شان در خطر خشک شدن قرار دارد. در همین حال، در بیشتر نقاط قندهار چاه‌های آب نیز خشک شده است.

ارغنداب، جایی که بیشترین و بهترین حاصلات زراعتی قندهار از آن به دست می آید. اما حالا خطر خشک‌سالی نه تنها ارغنداب، بلکه تمام ولسوالی‌های قندهار را تهدید می‌کند.

با اینحال، بیشتر باغ‌ها در ولایت قندهار از طریق بند دهله و یا هم باران آبیاری می‌شود. اما امسال سطح آب بند دهله پایین آمده و باران آنچنانی نیز نباریده است. باغداران از مسوولین می‌خواهند تا همین آب کمی که در بند دهله باقیمانده را به طور درست مدیریت نماید تا خطر خشکسالی کمتر محسوس شود.

در همین حال گفته می‌شود که آب‌های زیرزمینی نسبت به سال‌های گذشته ده تا بیست متر پایین آمده که سبب شده بسیاری از چاه‌های آب خشک شوند.

مسوولین ریاست زراعت قندهار اما می‌گویند، برای حل مشکل خشکسالی، برنامه ساخت چندین بند آب را در مناطق مختلف ولایت قندهار در برنامه کاری دارند.

از آب بند دهله در قندهار، برای باغ‌ها و کشتزارهای هفت ولسوالی این ولایت استفاده می‌شود، اما با افزایش مقدار رسوبات، آب زیادی در این بند ذخیره نمی‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *