اتحادیه اروپا: روسیه عامل اصلی بحران اقتصادی در جهان است

جنگ اوکراین علاوه بر ایجاد بی‌ثباتی سیاسی تأثیر بسیار مخرب‌تر بر اقتصاد جهان گذاشته است. روسیه و اوکراین از تولید و صادرکنندگان مهم گندم، روغن و کود کیمیاوی در جهان است، با آغاز جنگ اما صادرات این کالاها متوقف شده است.

شارل میشل، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت سازمان ملل، روسیه را عامل اصلی بحران اقتصادی در جهان خوانده و گفت، مسکو از عرضه غذا به حیث ابزار علیه جهان استفاده می‌کند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روسیه را به سرقت گندم اوکراین متهم کرده و گفت، میلیون ها تن گندم در بندر اودسای اوکراین آماده فرستادن به بازارهای جهان است اما این بندر در محاصر روس‌ها قرار دارد، شارل میشل گفت:

“پیامدهای که جنگ روسیه به بار آورد، دارد در جهان لبریز می‌شود، این جنگ بهای مواد غذایی را افزایش داده و مردم را به فقر کشانده و همچنان برخی مناطق را بی ثبات کرده است.”

نماینده روسیه اما در مقابل این سخنان طاقت نیاورد و نشست شورای امنیت سازمان ملل را ترک کرد. او میشل را به دروغ پراکنی متهم کرده و به رویترز گفته، نخواست در نشستی که روسیه عامل بحران اقتصادی خوانده شود، حضور داشته باشد، نماینده روسیه در سازمان ملل افزود:

“بخاطر دروغ‌های که شارل میشل برای انتشار آن به اینجا آمده، نمی‌توانست در جلسه بماند. “

با اینحال انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز روسیه را به ممانعت صادرات گندم اوکراین متهم کرده و گفته، مسکو قصدا زیر ساخت‌ها و زراعت اوکراین را تخریب می کند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین می‌گوید، ذخایر غلات اوکراین در سال جاری به ۷۵ میلیون تن خواهد رسید اما مسیر امنی برای صادرات آن وجود ندارد، ولودیمیر زلنسکی می‌گوید “اگر به اوکراین در رفع محاصره بنادر و صادرات دوباره کمک نشود، بحران جهانی انرژی با بحران غذا تعویض خواهد شد.”

جهان درحالی از بحران اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین به شدت ابراز نگرانی می‌کند که هم اکنون میدان نبرد میان سربازان اوکراین و روسیه در دونباس گرم است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *