آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نشستی چهار روزه‌ که شرکت کنندگان در آن روی گزارش تازه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد همکاری ایران با آژانس بحث و رایزنی خواهند کرد.

گروسی از عدم همکاری ایران با آژانس و اختلاف پادمانی با تهران یاد کرد، به ویژه در سه مکان، وی مدعی شد که ایران به سوالات آژانس در زمینه یافت شدن آثار اورانیوم در برخی مناطق اعلام نشده از سوی این کشور، پاسخ قانع کننده نداده است. به گفته او، ایران به غنی‌سازی ادامه می‌دهد و دست‌یابی‌اش به منابعی که از خط قرمز عبور کند، بسیار نزدیک است، رافائل گروسی گفت:

تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوز آباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، این سازمان نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران را تائید کند. بنابراین، مسائل پادمان مربوط به این سه مکان باقی مانده است.

ادعای عدم همکاری ایران با آژانس باعث شد امریکا و سه کشور اروپایی برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آستین بالا بزنند. ایران اما از تصویب قطع نامه ضد ایرانی هشدار داده است، حسین امیر عبداللهیان؛ وزیر خارجه ایران افزود:

“اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند. ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم، توافق در دسترس است اگر امریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند.”

این درحالی است که پیش از این، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده بود، که احتمال بازگشت به توافق کاسته شده است. هر چند او نوشته بود که هنوز شانس برای احیای برجام وجود دارد.

با این همه قرار است نشست شورای حکام تا روز جمعه ادامه داشته باشد. گفته شده علاوه بر مسائل عادی، در مورد ایران، اوکراین و پیمان امنیتی آکوس بحث و رایزنی شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *