انتقاد وزیر خارجه آلمان از نقض تعهدات کابل به جامعه جهانی

نشست خبری مشترک وزرای خارجه آلمان و پاکستان در اسلام آباد!

وزیر خارجه آلمان با ابراز نگرانی از وضعیت بشری در افغانستان از عملکرد حاکمان جدید افغانستان در برابر مخالفان‌اش، انتقاد کرد، آنالینا بیربوک؛ وزیر خارجه آلمان گفت:

“والدین نمی‌دانند چگونه برای کودکان شان غذا فراهم کنند، دختران از آموزش محروم شده اند. زنان تقریباً از اشتراک در زندگی عام بیرون شده‌اند، صدای مخالفان به گونهٔ‌ ظالمانه سرکوب شده است.”

از دید وزیر خارجه آلمان، حاکمان جدید افغانستان در مسیر نادرست گام نهاده و این کشور را به سمت سقوط کامل سوق می‌دهند. او اما وعده داده، که جامعه جهانی مردم افغانستان را فراموش نخواهد کرد، آنالینا بیربوک؛ وزیر خارجه آلمان افزود:

“جامعه بین المللی باید به گونهٔ متحدانه به صدای بلند و به گونه واضح به طالبان بگوید که آنان در مسیر غلط در حرکت‌اند. تا زمانی که طالبان در این مسیر در حرکت باشند، هیچ فرصتی برای عادی سازی روابط و به رسمیت شناختن آنان منحیث حاکمان مشروع افغانستان وجود نخواهد داشت.”

از سویی هم، بلاول بوتو زرداری؛ وزیر خارجه پاکستان می‌گوید: در مورد بحران بشری پیشروی مردم افغانستان به گونه مفصل با همتای آلمانی خود گفتگو کرده است. به گفته او پاکستان طرفدار افغانستان صلح آمیز است و ثبات در این کشور به نفع تمام منطقه است، وزیر خارجه پاکستان می افزاید:

“ما امیدواریم که مقامات افغانستان نیز انتظارات جامعه جهانی را در مورد حقوق زنان و موضوع تروریسم برآورده کنند. ما معتقدیم که احیای دارایی‌های افغانستان اجتناب ناپذیر شده است.”

از سویی هم رسانه‎های هندی گزارش داده‌اند که دهلی نو سرگرم رایزنی در مورد بازگشایی سفارت هند در کابل است. این در حالی است که پیش از این مقام‌های حکومتی گفته بودند، خواهان روابط خوب با دهلی نو است و کرکت می‌تواند پنجره دوستی میان کابل و دهلی نو را باز کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *