ادامه اختلافات بر سر مسأله پیوستن فنلند و سویدن به عضویت ناتو

ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو به حل اختلافات میان ترکیه، فنلند و سویدن از طریق مذاکره تاکید کرده است.

دبیرکل ناتو در سفرش به فنلند نگرانی ترکیه در مورد پیوستن این دو کشور به ناتو را مشروع خوانده و گفت، هیچ از یک اعضای ناتو به اندازه ترکیه از تروریزم آسیب ندیده است.

اکنون فنلند و سویدن از ناحیه روسیه احساس امنیت نمی‌کنند، از همین‌رو تلاش دارند که به یک سپر دفاعی پناه ببرند. مثلأ ناتو!

پیوستن این دو کشور اما با مخالفت شدید ترکیه مواجه شده. براساس قوانین ناتو در صورت که یکی از اعضای ناتو به چنین درخواست‌های رای مثبت ندهند، پیوستن به این سازمان ممکن نیست.

ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو در سفرش به فنلند نگرانی‌های ترکیه را مشروع خواند و بر رفع همه نگرانی‌ها از طریق گفتگو تاکید کرده است.

ترکیه؛ فنلند و سویدن را به حمایت از تروریزم از جمله کردها متهم می‌کند. هرچند چندی قبل هیئتی از این دو کشور برای مذاکره در این خصوص به ترکیه رفته بود، اما نتیجه‌ای درپی نداشت.

انگشت انتقاد ترکیه بیشتر علیه سویدن بلند است و رئیس جمهور ترکیه این کشور را به پناه دادن به مخالفان ترکیه متهم می‌کند. رییس جمهور فنلند اما می‌گوید، کشورش بدون پذیرش سویدن به عضویت ناتو اقدامی برای دریافت عضویت ناتو نخواهد کرد

فنلند بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد. روسیه نیز شبیه ترکیه مخالف پیوستن این دو کشور به ناتو است. اما با کمی تفاوت دیدگاه!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *