تاکید همسایه‌های افغانستان بر تشکیل دولت فراگیر در این کشور

وزیران خارجه ایران و پاکستان از وضعیت در افغانستان ابراز نگرانی کرده و تاکید کردند که حکومت جدید باید گام‌های جدی را در مبارزه با تروریزم و تشکیل دولت فراگیر بردارد.

بلاول بوتو زرداری؛ وزیر خارجه‌ پاکستان گفت، کشورش نگران بی ثباتی سیاسی و امنیتی در افغانستان است. او از حاکمان جدید افغانستان خواست، گام های جدی را در راستای مبارزه با تروریزم و همه شمول شدن کابینه بردارند.

وزیر خارجه ایران هم می گوید، تنها راه بیرون رفت از وضعیت کنونی، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است. حسین امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرده که دامن بحران در افغانستان با تشکیل دولت فراگیر برچیده شود.

در سویی دیگر، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان گفته، احتمال می رود کشورش حکومت جدید افغانستان را به‌رسمیت بشناسد، البته اگر شروط مسکو برآورده شود.

اینهمه درحالی است که رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با همتای ترکمنستانی خود گفته، سیاست روسیه درقبال افغانستان براساس چارچوب مشورتی مسکو پیشبینی می شود. چارچوبی که کشورهای روسیه، افغانستان، چین، ایران و پاکستان را دربر می گیرد. رئیس‌جمهور ترکمنستان گفته، آماده همکاری در این چارچوب است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *