بررسی اداره جو بایدن در مورد تمدید و یا لغو معافیت سفر سران کابل

دو روز تا پایان معافیت تحریم سفر رهبران حکومت باقی مانده است. معافیتی ‌که براساس آن به سران کابل اجازه می‌دهد که به خارج از افغانستان سفر کنند.

تحریم سفر سران حکومت کنونی در سال ۲۰۱۹ توسط دونالد ترامپ، برداشته شد تا راه را برای مذاکرات صلح امریکا و سران کنونی کابل هموار کند؛ اکنون حکومت بایدن از سوی نهادهای حقوق بشری تحت فشار است تا این تحریم‌ها را دوباره برگرداند.

بتازگی فارن پالیسی نیز در گزارشی نوشته است:

” شماری از مقام‌های وزارت خارجه و شورای امنیت ملی امریکا به این باور اند که این تحریم‌ها باید دوباره وضع شود، زیرا از عدم پیشرفت واقعی در مورد کاهش سرکوب زنان و دختران، تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر خسته شده‌اند.”

برخی دیگر اما به این باورند که وضع تحریم‌ها بر سران کابل راه را به روی هر گونه گفتگو با آنها بسته می‌کند و سخت گیری‌های حکومت کابل بیشتر خواهد شد.

مسوولان حکومت، اما خواهان ادامه همکاری و روابط با کشورهای جهان است. معاون سخنگوی حکومت می‌گوید نسخه فشار مانند دو دهه گذشته بی‌نتیجه خواهد بود.

با وجودیکه دولت جو بایدن تحت فشار نهادهای حقوق بشری برای لغو معافیت تحریم‌ها علیه سران کابل اند، اما برخی آگاهان سیاسی به این باور اند که کاخ سفید در نهایت براساس منافع شخصی خود تصمیم خواهد گرفت.

اکنون دیده شود که در ۲۰ جون چه تصمیم گرفته می‌شود و این تصمیم چقدر وضعیت را برای شهروندان افغانستان که تغییر خواهد داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *