استقبال وزارت خارجه از موضع اخیر بریتانیا در قبال افغانستان

همزمان با گسترش دامنه نارضایتی‌ها از حکومت و نگرانی‌ها از مبارزه مسلحانه، دولت بریتانیا اعلام کرده است که از هیچ جریان مسلح برای تغییر سیاسی در افغانستان حمایت نمی کند.

 کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان گفته، خشونت از هر نوعی که باشد به نفع افغانستان و جامعه جهانی نیست و باید امنیت و ثبات نسبتی در این کشور استحکام یابد. موضعی که کابل از آن استقبال کرده است.

اما در هفته‌ها و ماه‌های پسین سطح نارضایتی‌ها از حاکمان جدید کابل بالا گرفته و حتی در برخی موارد به درگیری های مسلحانه انجامیده است.

با اینحال باورها این است که درگیری و نزاع مسلحانه راه حل معضل افغانستان نیست. اخلافات دیدگاه در مورد نوعیت نظام و حکومتداری باید از راه گفتگو و مذاکره حل و فصل شود.

با این وجود یکی دیگر از راه‌های که می‌تواند به ثبات سیاسی در افغانستان کمک کند، تمکین حاکمان جدید به خواست‌های مردم است. از حق آموزش دختران تا مشارکت سیاسی زنان و تشکیل دولت فراگیر. مواردی که جامعه جهانی همواره مهر تایید گذاشته است.

حالا توپ در میدان حاکمان جدید افغانستان است. دیده شود که تا چه اندازه میتواند در راستایی برچیدن نارضایتی‌ها و تعامل با مخالفان سیاسی اش گام بردارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *